Damclub Winschoten kampioen hoofdklasse Oost Groninger Dambond

Het eerste viertal van Damclub Winschoten heeft evenals vorig jaar beslag weten te leggen op de titel in de hoofdklasse van de Oost Groninger Dambond. In de laatste ronde van deze viertallencompetitie viel de beslissing tegen concurrent Veendam 1. Met één puntje voorsprong werd dinsdagavond in het gebouw van Speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten met 6-2 gewonnen tegen de Veendammers. De Winschoters Jacob Pronk, Ben Dekens en Gerco Lubberink wonnen hun partij tegen respectievelijk Harrie de Groot, Peter Helwerda en Johannes Bultena. Teamgenoot Ben Haan moest de eer laten aan Herman Mulder. De overige spelers waar teamleider Jacob Pronk dit seizoen kon beschikken zijn Marchinus Mulder, Johan Mulder en Geert Lubberink. Henk Prak hoorde ook in dit rijtje thuis, maar liet de “onderlinge” prevaleren. Overigens bleven de Winschoters ongeslagen en speelden slechts 2 maal met 4-4 gelijk. Ben Dekens werd topscoorder met 8 punten uit 6 wedstrijden, op de voet gevolgd door Ben Haan met 8 punten uit 7 partijen.

Wedstrijdverloop
Van meet af aan ging het in de hoofdklasse tussen Veendam en Winschoten. Na de 1e competitiehelft lagen beide teams zelfs met 7 punten uit 4 wedstrijden een straatlengte voor op het peloton achtervolgers. Het eerste onderlinge treffen in Veendam, liep uit naar een 4-4 puntendeling. Ondertussen had competitieleider Bé Brakels uit ter Apelkanaal oog voor detail en had beide koplopers, in de voorbereiding, de laatste ronde weer aan elkaar gekoppeld in de returnwedstrijd. De eerste zes ronden sprokkelde Winschoten de punten bij elkaar, terwijl Veendam elke wedstrijd met ruime cijfers won. De Winschoters wonnen één keer met 6-2 tegen Veendam 2, drie keer met 5-3 en speelden twee maal gelijk tegen Veendam 1 en “De Vriendenkring” DVK uit Groningen. Na zes ronden was de stand dus Veendam 6-11 34 bordpunten en Winschoten 6-10 29 bp. Hiermee leken de Veendammers rechtstreeks op de titel af te stevenen. Maar het liep even anders. Damclub Meeden fungeerde daarna als scherprechter, hierbij leed Veendam 1 tegen de Meedenaren haar eerste “thuis” nederlaag 3-5, terwijl Winschoten “uit” met 3-5 won In Meeden. De tussenstand met nog één ronde te gaan was nu Winschoten 7-12 34 bp Veendam 7-11 37 bp. Zoals gezegd de laatste ronde Winschoten tegen Veendam werd de topper van het seizoen. Veendam liet er geen gras over groeien en was met de sterkste formatie afgereisd naar Winschoten. Want alleen winst bracht hun de titel. Winschoten had daarentegen aan een 4-4 uitslag genoeg, echter om daar op te spelen leek te riskant mede omdat in dit geval de tegenpartij bij deze uitslag niet gebaat was. Daarom ging Veendam er vol in, hetgeen resulteerde dat het als “kijkspel” ook best interessant was. De liefhebbers genoten met volle teugen van dit topduel. Aan het 1e bord schuwden Jacob Pronk en Harrie de Groot de strijd niet. In een gecompliceerde stand wekte Harrie op een gegeven moment de indruk voordeel te kunnen behalen. Echter Jacob had iets verder gekeken en kwam na een verrassende zettenreeks op dam, waarna Harrie capituleerde. Aan bord 2 nam Ben Dekens tegen Peter Helwerda in het middenspel een winnende damcombinatie. Met deze 4-0 voorsprong was de felbegeerde titel reeds binnen, maar er zat nog meer in het vat. De 19 jarige Gerco Lubberink plaatste tegen de nestor van Veendam, Johannes Bultena, een forcing, hetgeen een onafwendbare schijfwinst of een dam opleverde. Bultena wachtte dit, na rijp beraad, niet af en gaf zich gewonnen. 6-0. In de laatste partij Ben Haan tegen Herman Mulder stond Ben een groot deel van de wedstrijd stevig onder druk, maar had desondanks in het eindspel naar een diepe analytische puntendeling kunnen lopen. Het mocht niet zo zijn. Na de doorbraak van Herman kwam Ben, na zetwisseling, tempi te kort voor een 3 om 1 eindstand en verloor. Achteraf is het als team toch een glansrijke overwinning geworden.

Gedetailleerde uitslag

Johan Mulder 3-4
Marchinus Mulder 1-1

Prolongatie titels
Damclub Winschoten heeft met dit kampioenschap, evenals vorig seizoen, de 2 belangrijkste titels geprolongeerd in de Oost Groninger Dambond. In november vorig jaar werd namelijk voor de vierde keer in successie de titel bij de massadamkamp in de wacht gesleept. Dit wordt traditiegetrouw georganiseerd bij Damclub Oude Pekela. In onderstaande medaillespiegel is dus opgenomen naast de hoofd- en 1e klasse tevens de massadamkamp.

Medaille/beker klassement van de OGD, seizoen 2014-2015

1e prijs 2e prijs 3e prijs Totaal
Winschoten 2 2 4
Rhederweg 1 1