Damteam OBS “De Tweemaster” Winschoten 2e bij Groningse titel

Het damviertal van OBS “De Tweemaster” uit Winschoten is afgelopen zaterdag 7 maart op de tweede plaats geëindigd bij de provinciale damkampioenschappen voor groep 5/6 in het basisonderwijs. In het Jannes van der Wal denksportcentrum in Groningen, hadden zich 16 teams uit Bedum, Marum, Leek, Grootegast, Uithuizermeeden, Beerta, Groningen, Tolbert en Winschoten geplaatst voor deze titelstrijd. Acht welpenteams voor groep 5/6 en acht pupillenteams voor groep 7/8. In beide categorieën werd dus een z.g. “rondtoernooi” afgewerkt. Het zilveren team uit Winschoten bestond uit Glenn Bisschop en de broers Thijmen, Jari en Stan Sibma. De begeleiding van de beide welpenteams was in handen van Marcel Sibma. Met dit resultaat plaatsten ze zich voor de halve finale om de Nederlandse titel op 11 april in Opeinde. Het pupillenteam van OBS “De Tweemaster” oftewel groep 7/8 heeft zich, met een gedeelde 4e stek in de eindrangschikking, eveneens verzekerd van een plaats in de ½ finale, die in Hoogeveen op dezelfde dag wordt afgewerkt.
Het pupillenteam van OBS “De Tweemaster” werd gevormd door Merel Sibma, Karsten Lich, Armando Doddema, David Pronk en Cayn Nomden. Teamleider was hier Jacob Pronk uit Winschoten.

Provinciaal Groninger Dambond (PGD)
Onder auspiciën van de KNDB stond het toernooi deze dag onder leiding van Danny Staal uit Groningen als waarnemend schooldamleider van de PGD. Hierbij werd Danny bijgestaan door de “tafelarbiters” Rudolf Schwab uit Westeremden, en Bob van der Mark, Nick Hoving en Martijn de Jong, alle drie uit Groningen.

Oost Groningen
Vanuit de regio Oost Groningen hadden zich vier teams geplaatst, bij Groep 7/8 OBS “De Uilenburcht” uit Beerta en OBS “De Tweemaster” uit Winschoten. Bij groep 5/6, Team 1 en 2 van OBS “De Tweemaster” uit Winschoten.

Topscoorder
De 8 jarige Stan Sibma van OBS “De Tweemaster” uit Winschoten wist een 100% score te behalen door alle partijen winnend af te sluiten in de categorie 5/6. Bij groep 7/8 was de 12 jarige Niels Schuur van OBS “De Uilenburcht” uit Beerta topscoorder met 13 punten uit 7 wedstrijden. In de categorie groep 7/8 werd de 10 jarige Cayn Nomden van OBS “De Tweemaster” topscoorder met 9 punten uit 6 partijen.

Individuele score
Welpen groep 5/6

OBS “De tweemaster” 1 OBS “De Tweemaster” 2
Stan Sibma 7-14 Ashwien Mahabier 7-
Thijmen Sibma 7-12 Thymen van Prooijen 7-
Jari Sibma 7-12 Celine Slijfer 7-4
Glenn Bisschop 7-10 Femke Lutterop 7-2

Pupillen groep 7/8

OBS “De tweemaster” OBS “De Uilenburcht”
Cayn Nomden 6-9 Niels Schuur 7-13

7. OBS “De Uilenburcht” Beerta 7- 1 15 bp
8. CBS “De Regenboog” Tolbert 7- 1 7 bp

KNDB plaatsing voor ½ finale
De Koninklijke Nederlandse dambond had vooraf besloten dat bij de welpen groep 5/6 de nrs. 1 t/m 4 zich plaatsten voor de halve finale. Bij de pupillen groep 7/8 de nrs. 1 t/m 5
Zowel bij de pupillen als welpen wordt landelijk op 6 locaties een ½ finale gevormd met gemiddeld ca. 15 teams. Uit elke groep plaatsen zich daarna de nrs. 1,2 en 3 voor de landelijke finale op zaterdag 30 mei. De finale bestaat dus uit 18 viertallen. De pupillen gaan dan naar Alphen a/d Rijn en de welpen naar Hoogeveen.

Kansen ½ finale NK
Gezien het vertoonde spel kan het team van OBS “De Tweemaster” bij groep 5/6 hoge ogen gooien. Over het hele front waren alle teamleden goed in vorm, getuige de individuele score. Alleen tegen de kampioen werd met 6-2 verloren, de overige wedstrijden werden daarentegen ruim gewonnen. Eén wedstrijd werd met 6-2 gewonnen en de andere 5 teams gingen allen met 8-0 kopje onder. Bij het team 7/8 “liep” het de eerste wedstrijden niet zo soepel. Naarmate de dag vorderde werd het spel wat verzorgder, hetgeen zich vertaalde in de behaalde punten. Er werd slechts 2 maal nipt verloren met 5-3 en 2 maal een puntendeling 4-4. Bij de verliespartijen hadden de Winschoters het geluk niet aan hun zijde. De overige wedstrijden daarentegen werden ruim gewonnen. De komende 5 weken zullen de teamleden met een aangepaste training worden “klaargestoomd” voor de HF om de Nederlandse titel.

Niet geplaatst
Het pupillenteam van OBS “De Uilenburcht” uit Beerta is er niet in geslaagd de volgende ronde te halen. Het drietal Jyro Kuiper, Cameron Luttje en Niels Schuur kweet zich, ondanks het ontbreken van de “vierde man”, uitstekend van hun taak, onder de bezielende leiding van teamleider mevrouw Kuiper, moeder van Jyro. Zoals gezegd had Niels Schuur een persoonlijk succesje met een score van 13 punten uit 7 partijen! Het tweede welpenteam van OBS “De Tweemaster” kon het eveneens niet bolwerken in groep 5/6. Het kwartet Celine Slijfer, Femke Lutterop, Thijmen van Prooijen en Ashwien Mahabier sloot het toernooi af met een 5-3 zege en één 4-4 puntendeling.

Damclub Winschoten
Van OBS “De Uilenburcht” en OBS “De Tweemaster” zijn reeds het merendeel van de teamleden lid van de jeugdafdeling van Damclub Winschoten. Op de woensdagmiddagen worden de jongens en meisjes de nodige theorie bijgebracht door een gediplomeerd kader. Voor een goede verdeling qua sterkte is de middag verdeeld in vier lesuren. Als lesmateriaal worden de zogenaamde “KNDB mappen” gebezigd. Volgens deze methode gaan de jongens en meisjes op voor een damdiploma, waarbij ze beginnen met het Van der Wal diploma.
Deze eerste cursus behandeld de grondbeginselen van het dammen. Daarnaast wordt regelmatig, zo’n 15 tot 19 zaterdagen, per seizoen, deelgenomen aan toernooien c/q kampioenschappen, wat belangrijk is voor de wedstrijdervaring.