Gerco Lubberink pakt Groningse titel sneldammen

Glenn Bisschop en Lukas Pronk uit Winschoten pakken beide brons

De 19 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten is afgelopen vrijdagavond, Gronings sneldamkampioen geworden in de juniorenklasse. Tegen 17.00 uur kon jeugdleider Dannny Staal van het organiserend Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen een 32 tal dammers welkom heetten in het Kostverloren kwartier. Hier streden de jongelui om de provinciale titel in de welpen-, pupillen-, aspiranten-, en juniorenklasse, onder een speeltempo van “Fischer 5+5”. Kampioen werden respectievelijk Max Doornik uit Groningen, Suzanne Staal Groningen, Wouter Wolff Groningen en Gerco Lubberink uit Winschoten.
Max toonde zich de sterkste in de barrage met Sander Staal uit Groningen en Glenn Bisschop uit Winschoten. Max, Suzanne, Wouter en Gerco  nemen 14 juni deel aan het NK sneldammen in het Denksportcentrum in Utrecht. De provincie Groningen wordt deze dag bij de senioren vertegenwoordigd door Nick Hoving Groningen, Wim Dirks Den Andel en Jan Starke uit Oude Pekela.

Debuterende Winschoters pakken 2 maal brons
De 15 koppige delegatie uit Winschoten kwam sterk voor de dag. Buiten Gerco Lubberink debuteerden alle overige leden van Damclub Winschoten. Bij de welpen dwong Glenn Bisschop verrassend een barrage af om de 1e plaats met Sander Staal en Max Doornik beide uit Groningen. Glenn werd uiteindelijk knap derde. De 12 jarige Lukas Pronk uit Winschoten legde beslag op de derde plaats bij de pupillen. De welpen speelden 7 ronden “Zwitsers” De pupillen daarentegen speelden een zogenaamd rond toernooi, m.a.w. iedereen tegen elkaar.

Leeftijd categorie
Bij de provinciale kampioenschappen en de NK wedstrijden worden de dammertjes ingedeeld qua leeftijd. Welpen zijn kinderen die geboren zijn in het jaar 2004 of later. Pupillen zijn geboren in 2001, 2002 of 2003. Aspiranten zijn geboren in de jaren 1998, 1999 en 2000. Tenslotte de junioren dammers zijn geboren in de jaren 1995, 1996 en 1997.
Daarnaast kennen we nog de benjamins, die zijn geboren in het jaar 2006 of later. Hier hebben ze momenteel alleen nog het NK (gewoon) dammen voor in het leven geroepen.
Deze indeling geldt voor een vol jaar. M.a.w. volgend jaar schuift de leeftijd categorie één jaar op. Bijvoorbeeld dan is een welp een dammertje die is geboren in het jaar 2007 of later.

Eindstand Welpen
1 Max Doornik Groningen 11 punten)
2 Sander Staal Groningen 11 punten) na barrage
3 Glenn Bisschop Winschoten 11 punten)