Roel Boomstra pakt Groningse titel sneldammen

De 22 jarige Internationaal Grootmeester Roel Boomstra uit Emmen heeft zaterdag 9 mei op overtuigende wijze de Groningse sneldamtitel op zijn naam geschreven. Als lid van Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen stond Roel op de deelnemerslijst. Met deze titel nam Roel het stokje over van clubgenoot Nick Hoving uit Groningen die vorig jaar de titel voor zich opeiste. Het toernooi werd afgewerkt in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten, waar de plaatselijke damclub als gastheer fungeerde. De 18 deelnemers speelden een z.g. “rondtoernooi”, onder een speeltempo van “Fischer 5+5”. Virtueel werden de deelnemers ondergebracht in een groep tot 900 ratingpunten, 900 tot 1100 punten en boven de 1100 ratingpunten. Hierbij werd de peildatum van 1 juli 2014 gehanteerd. Roel Boomstra werd dus algeheel kampioen met 32 punten en speelde slechts remise tegen Martijn de Jong en Nico Werkman. In de B groep werd Henk Prak uit Winschoten kampioen en de 19 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten pakte de titel in de C groep. De drie kampioenen plaatsen zich voor het NK sneldammen op 13 juni in het Nationaal Denksport Centrum Den Hommel in Utrecht.

Gerco Lubberink
De 19 jarige Gerco Lubberink uit Winschoten plaats zich met deze titel voor het 4e achtereenvolgende jaar voor de NK finale. Dit jaar als debutant bij de senioren. De drie voorgaande jaren mocht Gerco als juniorenkampioen van Groningen meespelen om de Nationale titel. In het jaar dat een junior de 20 jarige leeftijd bereikt wordt hij of zij senior.

De voorzitter PGD
Voorzitter Nico Werkman uit Balfo van de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) kon om 11.00 uur 18 deelnemers verwelkomen, die in één groep speelden, maar virtueel in drie klassen waren ingedeeld. De PGD valt onder de overkoepelende Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB). Roel Boomstra eindigde met 5 punten voorsprong op het Stad Groninger trio Nick Hoving, Martijn de Jong en Michiel Kroesbergen, die dus ex aequo eindigden op de 2e plaats met elk 27 punten. Omwille van de tijd, de torenklok had onderhand 18.00 uur geslagen. wordt de noodzakelijke barrage, die ongeveer een uur in beslag neemt, afgewikkeld op de clubavond van Damgenootschap “Het Noorden”. Michiel, Martijn en Nick spelen dus om de 2e en 3e plaats die recht geeft op een beker. Na afloop werden de prijzen uitgereikt door het PGD bestuur, namelijk wedstrijdleider Alex van Prinsenbeek en voorzitter Nico Werkman.

Roel Boomstra
De studie Natuurkunde aan de RUG kan Roel Boomstra vooralsnog goed combineren met de damsport. 18 april legde Roel in Emmeloord voor de tweede maal in zijn damcarrière (na 2012) beslag op de Nederlandse titel “gewoon” dammen. De successtory van de jonge dammer uit Drenthe kent voorlopig nog geen einde. Sterker nog, Roel is komende tijd gefocust op het Wereld Kampioenschap dammen dat over een half jaartje plaats vind in zijn “achtertuin” in Emmen. Met de Europese titel op zak behoort Roel Boomstra tot het rijtje favorieten.

Digitale klok
Decennia lang was de analoge damklok in zwang bij de damsport. Tegenwoordig wordt deze “houten damklok” alleen nog gebruikt voor de onderlinge competitie bij veel damclubs.
Bij de OGD clubviertallen competitie is dit type klok nog altijd gemeengoed. De laatste jaren wordt op Nationaal niveau alleen de digitale klok gebruikt. Seizoen 2012-2013 werd dit zelfs verplicht gesteld door KNDB bij de Nationale Competitie voor 10 tallen. De digitale klokken hebben een scala aan mogelijkheden. Dit attribuut is namelijk te gebruiken vanaf “gongdammen” tot dammen met “bonusseconden” het zogenaamde “Fischersysteem” De NC kende voorheen het speeltempo 50 zetten in 2 uur met na de tijdnoodfase nog 25 zetten per uur/speler. Met de invoering van de digitale klok is het speeltempo gewijzigd in “Fischer 80+1”. Momenteel wordt dit nieuwe speeltempo door de KNDB geëvalueerd. Bij het sneldammen werd afgelopen zaterdag gespeeld met “Fischer 5+5” (voorheen elk 10 minuten bedenktijd) d.w.z. elke speler begint met 5 basisminuten, aangevuld met 5 bonusseconden per zet. M.a.w. nadat een zet is voltooid, stop je het eigen uurwerk, waardoor het uurwerk van de tegenstander gaat “aftellen”. Ondertussen worden, na het indrukken van de klok, 5 bonusseconden opgeteld bij het aantal wat nog over was tijdens het stopzetten van je eigen uurwerk. Met dit systeem kun je niemand meer “door de klok jagen”, vroeger een veel geslaakte kreet in de damwereld. Het “door de vlag gaan” was bij de houten versie zichtbaar met een “vaantje” bij de 12, bovenin de klok. Dit vaantje werd dus “de vlag” genoemd. Deze mechanische vlag is bij de digitale uitvoering vervangen door een indicatie in het display.
Kortom de damsport is met de zichtbare vlag momenteel “bij de tijd” in het digitale tijdperk.

Gedetailleerde uitslag

A categorie > 1100 ratingpunten

1. Roel Boomstra Emmen 32 pnt
2. Michiel Kroesbergen Groningen 27 pnt
Nick Hoving Groningen 27 pnt
Martijn de Jong Groningen 27 pnt
5. Nico Werkman Baflo 24 pnt
6. Alex van Prinsenbeek Sappemeer 22 pnt
7. Bert de Jong Groningen 19 pnt
8. Herman Mulder Ter Apel 18 pnt

B categorie 900 – 1100 ratingpunten

1. Henk Prak Winschoten 20 pnt
2. Berend Plijter Middelstum 19 pnt
3. Geert Lubberink Winschoten 16 pnt
4. Johan Rademaker Groningen 15 pnt
5. Fenno Werkman Baflo 10 pnt

C categorie < 900 ratingpunten

1. Gerco Lubberink Winschoten 14 pnt
2. Marchinus Mulder Finsterwolde 6 pnt.
3. Frans de Groot Winschoten 5 pnt
4. Nico Sikkema Warffum 3 pnt