OBS De Tweemaster Winschoten naar ½ finale NK dammen

OBS de Tweemaster uit Winschoten is er afgelopen zaterdag in geslaagd zich met drie teams te plaatsen voor de landelijke halve finale schooldammen voor basisschoolleerlingen. De euforie begon allemaal in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen waar zaterdagmiddag de Provinciale Kampioenschappen schooldammen voor basisschool
leerlingen werd afgewerkt. Toernooileider Nico Werkman kon als voorzitter van de Provinciaal Groningse Dambond in totaal 17 teams verwelkomen, die waren onderverdeeld 8 teams groep 5/6 en de overige viertallen in groep 7/8. Deze 17 teams waren de nrs. 1 en 2 van alle regionale wedstrijden in de provincie Groningen. Nadat Nico in zijn openingsrede enkele reglementaire items de revue liet passeren, gingen de jongelui van start. De deelnemende basisscholen kwamen uit Groningen, Uithuizermeeden, Leek, Marum, Bedum, Den Andel, Zuidwolde, Beerta en Winschoten. In beide groepen speelden de viertallen een rondtoernooi, met een speeltempo van ca. 25 minuten per ronde. Bij de pupillen ging de titel naar De Groningse Schoolvereniging en bij de welpen toonde de St. Michaelschool uit Groningen zich de sterkste. Vanuit de gemeente Oldambt vertrokken zaterdagmorgen één team van OBS De Uilenburcht uit Beerta en drie teams van OBS De Tweemaster uit Winschoten richting Stad. In de pupillenklasse eindigde OBS De Uilenburcht op de laatste plaats, maar het team van OBS De Tweemaster schoof naar een keurige 5e plaats, wat recht geeft op deelname aan de Landelijke ½ finale. In de welpenklasse hadden de St. Michaelschool en De Tweemaster bij het ingaan van de laatste ronde, beide een 100% score. In het onderlinge treffen trokken de Groningers de titel met 5-3 naar zich toe. Maar de verrassing kwam deze middag van De Tweemaster 2, die met een keurige 4e plaats eveneens een ticket naar de ½ finale NK schooldammen verdiende. Deze ½ finales vinden plaats op zaterdag 12 april. De prijzen werden tenslotte uitgereikt door Rudolf Schwab en Nico Werkman.

Eindstand Pupillen groep 7/8

1 Groningse Schoolvereniging
 2 CBS De Bron Marum
 3 CBS de Tweesprong Leek
 4 CBS De Noordkaap Uithuizermeeden
 5 OBS De tweemaster Winschoten
 6 St. Walfridusschool Bedum
 7 CBS De Noordkaap 2 Uithuizermeeden
 8 CBS De Akker Zuidwolde
 9 OBS De Uilenburcht Beerta

Eindstand Welpen groep 5/6

1 St. Michaelschool Groningen
 2 OBS De Tweemaster 1 Winschoten
 3 OBS De Hasselbraam Leek
 4 OBS De Tweemaster 2 Winschoten
 5 CBS De Bron Marum
 6 OBS De Halm Den Andel
 7 St. Walfridusschool 2 Bedum
 8 St. Walfridusschool 1 Bedum

De Winschoter teams die naar de ½ finale gaan, werden begeleid door Jacob Pronk en bestonden uit onderstaande leerlingen:

Pupillenteam:
groep 7/8
Marc Drenth
Robin Kühr
Lukas Pronk
Chris Timmermans
Welpenteam 1
Groep 5/6
Armando Doddema
Amanda Lich
Cayn Nomden
David Pronk
Welpenteam 2
Groep 5/6
Glenn Bisschop
Femke Lutterop
Jari Sibma
Thijmen Sibma

Aanloopperiode
Na een aanloopperiode van 1½ jaar heeft het jeugddammen in de regio Winschoten een grote vlucht genomen. Bij de vorige editie om de Groningse damtitel voor basisscholen, waren de 2 teams uit de gemeente Oldambt nog terug te vinden in de onderste regionen. Sinds de aansluiting bij de jeugdafdeling van Damclub Winschoten heeft dit de jongelui geen windeieren gelegd. Integendeel, regionaal rammelen de jongelui aan de poort en spelen tegenwoordig mee om de prijzen. De 18 jeugdleden nemen alle weken gretig deel aan de theorielessen, om het dammen nog beter onder de knie te krijgen. Op de vele toernooien kan het geleerde dan in praktijk worden gebracht.