Damteam OBS De Tweemaster mist net finale NK dammen

In de PCBS De Krullevaar in Hoogeveen vond zaterdag één van de 6 halve finales om de Nederlandse Damtitel voor basisscholen plaats. Alle ½ finalegroepen bestonden uit 11 welpen teams verspreid over Nederland. In Hoogeveen stond dit sterke toernooi onder leiding van Zainal Palmans. De 2 viertallen van OBS De Tweemaster uit Winschoten sloten dit toernooi, voor groep 5/6, af met een uitstekende 4e en 6e plaats. Kampioen werd de PCBS De Krullevaar uit Hoogeveen met als goede tweede de St. Michaëlschool uit Groningen en derde GBS Johannes Calvijn uit Hoogeveen. Deze drie scholen plaatsten zich voor de NK finale op zaterdag 24 mei in het Denksportcentrum in Utrecht. De Tweemaster kon zaterdag, jammer genoeg, niet beschikken over vaste team speelster Amanda Lich. Zij werd echter vervangen door haar broer Karsten die zich, als “invaller” uitstekend van zijn taak kweet. Door het onverwachte verlies in de eerste ronde tegen De Tweemaster 2 liep het 1e team, achteraf gezien net de derde plaats en de finale mis. Daarentegen speelde het tweede team, louter bestaand uit leerlingen van groep 5 een uitstekend toernooi, met zelfs een puntendeling tegen de latere nr. 2 de st. Michaëlschool uit Groningen. De teams van de kampioen uit Oost Groningen bestonden uit team 1 Karsten Lich, David Pronk, Armando Doddema en
Cayn Nomden. Team 2 werd gevormd door Femke Lutterop, Glenn Bisschop, Thijmen Sibma en Jari Sibma. De  Winschoter teams werden begeleid door de plaatselijke ouder en dammer Jacob Pronk. In de pupillenklasse groep 7/8 was het team van OBS De Tweemaster uit Winschoten, dat speelde in het Friese Opeinde, terug te vinden in de onderste regionen.
Het team van de pupillen bestond uit Robin Kühr, Emiel Cremers, Chris Timmermans,
Marc Drenth en Lukas Pronk.

Eindstand halve finale NK schooldammen voor Welpen in Hoogeveen
1 De Krullevaar Hoogeveen 10-19 64 BS Finale NK
2 St. Michaëlschool Groningen 10-17 48 BS Finale NK
3 GBS Joh. Calvijn Hoogeveen 10-15 24 BS Finale NK
4 OBS De Tweemaster 1 Winschoten 10-13 30 BS
5 Pr. Willem Alexander 1 Laren 10-13 26 BS
6 OBS De Tweemaster 2 Winschoten 10-12 6 BS
7 Pr. Willem Alexander 2 Laren 10-9 -/- 14 BS
8 De Mienskip 2 Buitenpost 10-4 -/- 36 BS
9 De Mienskip 1 Buitenpost 10-4 -/- 40 BS
10 Jan Barbier Hellendoorn 10-4 -/- 44 BS
11 OBS Zeijen 10-0 -/- 64 BS

BS is het bordpuntensaldo

Prestatie OBS De Tweemaster 1 en 2 (welpen groep 5/6)
De euforie voor OBS De Tweemaster uit Winschoten begon bij het scholendamtoernooi in de gemeente Oldambt. Bij de daaropvolgende Provinciale kampioenschappen werd een 2e en 4e plaats bemachtigd. De prestatie van beide teams in Hoogeveen krijgen nog meer glans als bekend wordt dat een 1200 schoolteams deelnemen aan de voorronden in heel Nederland.
In Hoogeveen was het meedoen in de ½ finale, daarom al een prestatie op zich. Naar mate de dag vorderde werd duidelijk dat de Winschoter dammers aan de poort van de finale begonnen te rammelen. Bij het ingaan van de laatste 2 ronden was alles nog mogelijk. Uiteindelijk lukte het net niet. Gelijk de eerste ronde “verslikte” het 1e team zich in het tweede. Achteraf was het erg sneu dat bij winst het 1e viertal derde was geweest. Het zij zo. Daar het 2e team bestaat uit vier leerlingen die nu allemaal in groep 5 zitten, kunnen we volgend jaar leuke dingen verwachten van de Winschoters. Het 1e team daarentegen gaat volgens insiders hoge ogen gooien in groep 7/8, waar ze nog 2 jaar in kunnen meedraaien. De toekomstvisie is er op gericht om volgend jaar met één team in de NK finale mee te doen. Het komende jaar wil de plaatselijke damclub, waar het merendeel van de leerlingen lid van is, dit samen met de jongelui proberen te realiseren. Want waar een wil is, is een weg.

Sterke poule
Winschoten had, achteraf gezien, ook nog de “pech” ingedeeld te zijn in één van de sterkste poules. De Oost Groningers zaten in een poule met de kampioen van Groningen en nrs. 1 en 2 van Drenthe, De Krullevaar en GBS Joh. Calvijn beide uit Hoogeveen. Winschoten 1 was bij de afgelopen provinciale kampioenschappen als 2e gehuldigd achter de st. Michaëlschool uit Groningen. Derde werd toen De Hasselbraam uit Leek. Het Eelder team was afgelopen zaterdag ingedeeld bij de ½ finale in Kampen en werd daar glorieus kampioen met een 100% score. Overtuigend derde in Kampen werd de nr. 3 van Drenthe, De Driemaster uit Assen. Het kan verkeren. (Zie de site van MTB Hoogeveen)

Supporters
De dammertjes uit Winschoten mochten zich verheugen in een warme belangstelling van het thuisfront. Deze mentale steun werkte prestatie verhogend. De jongelui hadden duidelijk plezier in hun spel wat ook bij deze denksport onontbeerlijk is. Na elke ronde werden ze weer vakkundig voorbereidt door de bekende Winschoter dammer Jacob Pronk. Ondanks het net niet halen van de finale, kon de delegatie uit Oost Groningen terugzien op een geslaagde dag in het Drentse Hoogeveen. De bij vlagen uitstekende partijen geven hoop voor de toekomst.

Scholendamtoernooi
In Winschoten zijn ze net 1½ jaar geleden begonnen met schooldammen. Eind september 2012 werd het bestuur van Damclub Winschoten geprikkeld door het “Huis voor de Sport” in de provincie Groningen. Na het eerste scholendamtoernooi bleven de teams uit Oldambt bij de provinciale kampioenschappen steken in de onderste regionen. Via kennismakingslessen en PK wedstrijden werden daarna veel basisschool leerlingen lid van Damclub Winschoten, waar hun de grondbeginselen van het dammen werd bijgebracht. Zo kwam het eerste damdiploma in zicht. De vele jeugdtoernooien zijn er tevens debet aan geweest dat veel jeugd,  heden ten dage, nog steeds op de jeugdafdeling in Winschoten zit. De teller staat momenteel op 19 jeugdleden. Daarbij opgeteld de 21 senioren, is de magische grens van 40 leden doorbroken.