Niels Schuur uit Beerta 1e op damdag in Groningen

In het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen vond zaterdag een damtoernooi plaats voor zowel senioren als jeugd. De drie organiserende Groningse dambonden PGD (Provinciaal Groninger Dambond), NNDB (Nieuwe Noorder Dambond) en OGD ( Oost Groninger Dambond) hebben de primeur van vorig jaar voortgezet. Mede organisator

Bé Brakels uit Ter Apelkanaal kon tegen 10.00 uur een 69 damliefhebbers verwelkomen in het denksportwalhalla in Groningen. De senioren speelden in groepjes van vier, 3 partijen in hoofd-, eerste – en tweede klasse. De bedenktijd bedroeg 1 uur per speler per partij, waarbij de spelers naar sterkte werden ingedeeld. Kampioen van de hoofdklasse werd de Groninger Michael Kroesbergen.  In de 2e klasse ging Richard de Rooy uit Wedde met de titel huiswaarts. In de 1e klasse pakte Jan Starke uit Oude Pekela een 3e plaats. Dirk Wammes uit Bad Nieuweschans eindigde in zijn hoofdklassegroep op 1 punt en Harrie Molthoop uit Winschoten werd 4e in de 1e klasse. De 19 jeugddammers schoven om half twee achter de borden in twee groepen. Kampioen in groep 1, werd Max Doornik uit Groningen met 16 punten, gevolgd door clubgenoot Gerard Kramer 13 punten. Goede derde werd hier de 9 jarige Cayn Nomden uit Winschoten eveneens met 13 punten. In groep 2, pakte de 11 jarige Niels Schuur uit Beerta de titel met 13 punten. Tweede en derde werden hier respectievelijk Armando Doddema ( 9 jaar) en Amanda Lich ( 10 jaar) beide uit Winschoten. Bekers waren er voor de nrs. 1,2 en 3 in elke groep. De overige deelnemers ontvingen een medaille uit handen van Bé Brakels.  Het organiserende trio Feiko Stoppels uit Muntendam van de NNDB, Herman Mulder uit Ter Apel ( PGD) en Bé Brakels uit Ter Apelkanaal (OGD) konden terugzien op een geslaagd toernooi. De derde editie komt volgend jaar op de wedstrijdkalender te staan. Damclub Winschoten was zaterdag 5 april met maar liefst 17 leden afgereisd naar de provincie hoofdstad, waaronder 4 senioren en 13 jeugdleden. Dit toernooi was voor het merendeel  van de jongelui een welkome “generale repetitie” voor de komende ½ finale NK schooldammen in Hoogeveen op zaterdag 12 april. De oogst was voor de dammertjes uit Oost Groningen uitstekend, met 4 bekers en 9 medailles.

Gedetailleerde uitslagen jeugd

8 Barry Bijmolt Heiligerlee
9 Damian Lourens Winschoten

SGD
SGD ( Samenwerkende Groningse Dambonden) is de overkoepelende organisatie van de 3 Groningse dambonden, namelijk PGD, NNDB en de OGD. Deze organisatie is twee jaar geleden in 2012 in het leven geroepen om gezamenlijk de damsport te promoten in deze regio. Momenteel staan jaarlijks twee toernooien op de wedstrijdkalender. Eén in de stad Groningen en één in het Drentse Annen. De plaatselijke damclub is namelijk aangesloten bij de NNDB. In Groningen betreft het een individueel evenement en in Annen gaat het om een Rapid toernooi voor clubviertallen. Zowel in Groningen als in Annen kunnen tevens jeugdleden aanschuiven. Tegenwoordig wordt eveneens de Drentse Dambond uitgenodigd om aan deze toernooien deel te nemen. In Groningen werden zelfs de Friese damvrienden geïnviteerd. Het toernooi in Annen staat dit jaar reeds gepland op zaterdag 8 november.

Training
De training van de jeugdige dammers op de jeugdafdeling van Damclub Winschoten, begint zo langzamerhand zijn vruchten af te werpen, getuige het vertoonde spel dat bij vlagen werd vertoond. Op deze toernooien kunnen de dammers in spe namelijk hun theoretische kennis in de praktijk brengen. Na verloop van tijd krijgen ze meer wedstrijdervaring, wat onontbeerlijk is voor een (denk) sporter en gaan ze het damspel steeds beter beheersen.