Armando Doddema 3e en Niels Schuur 4e bij provinciale jeugddamtitel

Afgelopen woensdagmiddag is in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten de barrage afgewerkt om de 3e en 4e plaats van het provinciaal Gronings kampioenschap dammen voor jeugdspelers. Twee weken geleden waren de 10 jarige Armando Doddema uit Winschoten en de 12 jarige Niels Schuur uit Beerta ex aequo geëindigd in de pupillenklasse. Hierdoor waren beslissingswedstrijden nodig. De eerste 2 barragepartijen met een speeltempo van “Fischer 15+10” eindigden in 2-2, Waardoor een 2e barrage met versneld tempo nodig was. Deze sessie met “Fischer 5+5” won Armando Doddema met 4-0, waardoor hij 3e werd. Armando en Niels zijn samen met Elisabeth Kramer en Suzanne Staal beide uit Groningen en Merel Sibma uit Blijham geselecteerd voor het Provinciaal Pupillen vijftal, dat 10 oktober wordt afgevaardigd naar de Nationale Jeugddamdag. Armando, Niels en Merel zijn overigens lid van Damclub Winschoten.

Barrage
De beslissingswedstrijden werden afgewerkt in één der lokalen van SV Bovenburen, waar de jeugdafdeling van Damclub Winschoten elke woensdagmiddag zetelt van 13.00 tot 17.00 uur. De openingspartij van de eerste barrage werd door Niels winnend afgesloten. Omdat Niels daarna aan een puntendeling in de tweede partij genoeg had, was menigeen in de veronderstelling dat Niels de beker te bemachtigen. Het mocht niet zo zijn, want in deze partij trok Armando de winst naar zich toe, wat de stand weer gelijk trok 2-2. Hierdoor was de strijd weer open en was een tweede sessie van twee partijen nodig, met versnelt tempo. Armando won beide partijen. Sowieso was dit van beide spelers een uitstekende prestatie, waarbij ze zich konden meten met de subtop van Groningen. Gezien het vertoonde spel kunnen we nog veel verwachten van Armando, Niels en Merel. Niels Schuur was december vorig jaar basisspeler van het pupillenteam van Damclub Winschoten dat op het NK voor clubteams een verdienstelijke 5e plaats veroverde.
SDC10061 (1)