Damclub Winschoten, na gelijkspel tegen Rhederweg, koploper Oost Groninger Dambond

Week 50 is de 2e ronde in de Oost Groninger Dambond (OGD) voor viertallen afgewerkt. Veendam – Pekela werd 6 – 2 en Rhederweg – Winschoten 4 – 4. Met dit resultaat is Winschoten voorlopig koploper van de OGD competitie. Voor de volgende ronde, op respectievelijk 7 en 9 januari 2019, staan gepland Meeden – Rhederweg en Winschoten – Veendam. In buurthuis Rhederbrug stond de plaatselijke damclub Rhederweg donderdagavond 13 december in haar sterkste formatie opgesteld tegen het bezoekende kwartet dammers uit Winschoten. Rhederweg nam een 2 – 0 voorsprong na verlies van Harrie Molthoop tegen Sietse Katuin. Daarna kwamen Marchinus Mulder en Arthur Kalverboer remise overeen, wat de tussenstand op 3 – 1 bracht. Harrie Heidekamp nam vervolgens een onoverzichtelijk doorbraak tegen Geert Lubberink ten koste van 2 schijven. Echter na een “achterloper” van Harrie waren de kansen gekeerd en stond Geert een schijf voor. Met deze wind in de rug schoof Geert de partij positioneel naar winst, wat de tussenstand op 3 – 3 bracht. De laatste partij Jan Bos tegen Jan Starke, was in het voordeel van Jan Bos, echter met de haven in zicht, pakte Jan Bos niet de juiste voorzetting, waarna Jan Starke op de valreep remise afdwong. Hierdoor werd de eindstand gebracht op 4 – 4. In het team van Damclub Winschoten is “bord één speler” Marchinus Mulder topscoorder met 3 punten uit 2 partijen, op de voet gevolgd door Ben Haan, Han Tuenter en Geert Lubberink elk 2 punten uit 1 partij. Jan Starke heeft een 50% score met 2 uit 2.

Gedetailleerde uitslag
Veendam Pekela