Demi Peters succesvol bij NK pupillen dammen

De 13 jarige Demi Peters uit Bunde heeft met een score van 8 punten uit 8 wedstrijden een uitstekende indruk achtergelaten op het NK dammen voor pupillen (algemeen) in Den Haag.
Maandag 29 april begonnen de 18 finalisten in het Ontmoetingscentrum “Morgenstond” in Den Haag aan 8 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Onder auspiciën van de KNDB was de organisatie in handen van stichting “The Hague Open”. Kampioen werd Roland Kreeft uit Hoogeveen met 14 punten, op de voet gevolgd door Matheo Boxum met 12 punten uit Emmeloord. Derde werd Tanya-Marie Cnossen (10 punten) uit Eindhoven. Demi Peters won 1 partij, 6 remises en verloor slechts 1 partij tegen Matheo Boxum. Demi startte het toernooi met 4 remises tegen respectievelijk Yuri Derks, Wilmer Oostindjer, Bart Jan Kortleven en Luca Smit. Daarna volgde de enigste winstpartij tegen Alexei Ovsyanko uit Eindhoven. Bij het Zwitsers systeem koppelt de “toernooimanager” (lees: computer) de spelers met een gelijk aantal punten vanaf de tweede ronde aan elkaar. De eerste ronde begint normaliter met een loting. In de 6e ronde nam Demi het op tegen de koploper Matheo Boxum. Via een “tempo” Coupe Royal kwam Demi een schijf achter, dat Matheo goed afwikkelde. Daarna volgde wederom een puntendeling tegen Marjory Feyt. In deze partij was de schijfwinst van Demi niet genoeg voor winst. In de laatste ronde op 4 mei trof Demi Peters Gerard Kramer uit Groningen.
In deze interessante partij werden eveneens de punten gedeeld. Behoudens de verlies partij tegen Matheo Boxum kwam Demi in de overige partijen niet echt in de problemen. Sterker nog, in enkele partijen stond Demi gunstig. Echter de tijdsdruk, voor een beter resultaat, speelde hier zeker een rol. Over het algemeen speelde Demi Peters een uitstekend toernooi en kan met deze ervaring in de bagage, zich opmaken voor het NK pupillen meisjes, dat deze maand begint op Hemelvaartsdag in Hoogeveen.

Eindstand NK pupillen (algemeen)
1. Roland Kreeft Hoogeveen
2. Matheo Boxum Emmeloord
3. Tanya-Marie Cnossen Eindhoven