Goed debuut Rianne Houwen op NK dammen welpen

De 10 jarige Rianne Houwen uit Heiligerlee heeft als debutante een goed resultaat geboekt op het Nederlands Kampioenschap dammen voor welpen meisjes. Afgelopen zaterdag-morgen vertrok een 20 tal meisjes uit alle windstreken naar het (eigen) clubgebouw van de Wageningse Damvereniging WSDV. Het plaatselijke jeugdcommissielid Esther van Muijen had de organisatie op zich genomen. Onder auspiciën van de KNDB werden 9 ronden “Zwitsers” afgewerkt met een speeltempo van “Fischer 10+10”. Het “Zwitsers”systeem betekent dat je na elke ronde wordt gekoppeld aan een speelsters met hetzelfde aantal punten. Bij een speeltempo van “Fischer 10+10” krijg je 10 basis minuten, aangevuld met 10 bonus seconden per zet. Rianne Houwen die lid is van Damclub Winschoten, sloot deze finale af met 7 punten uit 9 wedstrijden en belandde uiteindelijk op een 15e plaats in het eindklassement. Kampioene werd de 9 jarige Lisa Scholtens uit Hoogeveen, tweede Luise Gabbert uit Bennekom en 3e Elisabeth Kramer uit Groningen. Eva Houtjes van het KNDB bestuur reikte samen met Esther van Muijen de prijzen uit. De nrs 1, 2 en 3 plaatsten zich, zowel voor het EK als WK welpen meisjes dat dit jaar wordt afgewerkt in respectievelijk Wit Rusland en Estland. De kampioene van vorig jaar Marie Gabbert uit Bennekom kwam nu niet verder dan de 7e stek.

Gemengd
Bij de provinciaal Groninger kampioenschappen welpen (gemengd), is Rianne Houwen in het voorjaar als 4e geëindigd achter Elisabeth Kramer uit Groningen. In Wageningen kon ze zich meten met de beste welpen meisjes van Nederland. Als debutante kwam Rianne goed voor de dag. Bij vlagen lieten de meisjes in deze jeugdcategorie goed spel zien, wat zeker hoop bied voor de toekomst. De KNDB kent bij de jeugd 5 leeftijd categorieën, namelijk benjamin, welp, pupil, aspirant en junior. In het jaar dat een jeugdspeler 20 jaar wordt, valt hij of zij automatisch in de senioren categorie.

Sinds 2000
Sinds jaar en dag wordt een gemengd kampioenschap georganiseerd voor welpen. Echter vanaf het jaar 2000 werd eveneens een “welpen meisjes” kampioenschap ingevoerd. Bekende noordelingen die een titel in de welpenklasse pakten waren in 2003 Heike Verheul uit Groningen, 2010 Ilse Barf uit Leek en 2011 Lotte Meijer van DV Warffum. Daar is dit jaar dus Lisa Scholtens uit Hoogeveen bijgekomen.

Begeleiding
De jeugdige damsters mochten zich tevens verheugen in een warme belangstelling vanuit het thuisfront. Naast dat natuurlijk één der ouders hen vergezelde, konden veel dammertjes in spe ook “steun” vinden bij één of meerdere jeugdleiders.

Noordelijke toppers
Lisa Scholtens en Elisabeth Kramer hebben zich tevens met hun basisschool, respectievelijk de PCBS De Krullevaar uit Hoogeveen en de st. Michaëlschool uit Groningen voor de NK finale in het basisonderwijs geplaatst. Beide meisjes zijn de bord 1 spelers van hun schoolteam.

Thuisblijvers
De thuisblijvers werden via internet “up to date” gehouden d.m.v. “toernooibase dammen”, Waarbij na elke ronde de tussenstand werd bijgewerkt en op deze manier de voortschrijding kon worden gevolgd. Op de site “jeugddammen” is alles nog eens rustig na te lezen.