Jari en Thijmen Sibma uit Blijham, 1e prijs damtoernooi in Zuidwolde

De 9 jarige tweeling Thijmen en Jari Sibma uit Blijham zijn afgelopen zaterdag 1e geworden in hun groep op het jeugddamtoernooi in het Drentse Zuidwolde. In het plaatselijke dorpshuis “De Boerhoorn” kon jeugdleider Rik Smit van de Drentse Dambond 60 deelnemers verwelkomen, die in 8 groepen een “rondtoernooi” afwerkten. Oost Groningen was met 9 jeugdige dammers vertegenwoordigd op deze 2e DDB Cup. Bekers waren er voor Thijmen Sibma als 1e in groep 6 en Jari Sibma als 1e in groep 5. Daarnaast pakte Glenn Bisschop uit Winschoten een beker met de tweede prijs in groep 6. Medailles waren weggelegd voor Stan Sibma uit Blijham, Kyra van Driel uit Heiligerlee en Ashwien Mahabier uit Winschoten met alle drie een keurige 4e plaats. Tenslotte ontvingen Merel Sibma uit Blijham, Niels Schuur uit Beerta en Cayn Nomden uit Winschoten eveneens een medaille. Alle drie eindigden ze in de middenmoot van hun groep. De 3e ronde om de DDB cup staat over 14 dagen gepland in Hijken. Damclub Roden/Leek sluit in maart het toernooi af.

Traditie
De DDB cup kent een lange geschiedenis. Eind vorige eeuw is deze cyclus van 4 wedstrijden door de Drentse Dambond in het leven geroepen, met als insteek de jeugd in aanraking te brengen met de damsport. Sinds jaar en dag vinden de toernooien plaats in Hoogeveen, Zuidwolde, Hijken en Leek, waarbij de plaatselijke verenigingen garant staan voor accommodatie, materiaal en natuurlijk niet onbelangrijk de prijzen. De Drentse jeugdleider Rik Smit uit Hijken begint met het inviteren van alle damverenigingen in de provincies Groningen en Drenthe die een jeugdafdeling in hun gelederen hebben. Gemiddeld nemen zo’n 60 tot 80 dammertjes in spe deel aan deze toernooien. Groot voordeel is dat de beginnende dammertjes geen lid hoeven zijn van de KNDB en toch aan de damsport kunnen snuffelen. Het KNDB lidmaatschap is wel noodzakelijk bij de provinciale en landelijke titelstrijd. Christiaan Groote kon tenslotte als trotse jeugdleider van Damclub Zuidwolde terugzien op een geslaagd evenement. Op zaterdag 14 februari staat het Gronings kampioenschap voor de jeugd gepland in de stad Groningen, voor zowel welpen, pupillen, aspiranten als junioren.