OBS “De Tweemaster” uit Winschoten pakt damtitel in gemeente Oldambt

Het eerste team van OBS “De Tweemaster” uit Winschoten is woensdagmiddag ongeslagen damkampioen geworden van de gemeente Oldambt in de categorie basisschoolleerlingen groep 5/6 en heeft hiermede haar titel van vorig jaar geprolongeerd. Als tweede eindigde het tweede viertal van OBS “De Tweemaster”. OBS “De Bouwsteen” uit Finsterwolde fungeerde als gastheer en dwong met haar 1e team een keurige derde plaats af. Hiermede hebben beide teams van OBS “De Tweemaster” zich geplaatst voor de Provinciale kampioenschappen op zaterdag 7 maart. Het eerste team bestond uit Glenn Bisschop, Jari Sibma, Thijmen Sibma en Stan Sibma. Het 2e team werd gevormd door Femke Lutterop, Thymen van Prooijen, Ashwien Mahabier en Celine Slijfer. Marcel Sibma kon als trotse teamleider van OBS “De Tweemaster” terugzien op een geslaagd toernooi, mede omdat hun derde viertal de 4e plaats voor zich opeiste. Volgende week woensdag komen 10 viertallen van groep 7/8 in dezelfde locatie in actie. De deelnemende scholen komen dan uit Finsterwolde, Beerta, Oostwold, Heiligerlee en Winschoten. De organisatie was tenslotte in handen van Damclub Winschoten.

Persoonlijke damtitel
Bij de prijsuitreiking kregen de deelnemende kinderen een invitatie mee om woensdagmiddag 18 februari deel te nemen aan het persoonlijk kampioenschap dammen. Deze titelstrijd vindt plaats in het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten.

Lid van Damclub Winschoten
Het moge duidelijk zijn dat OBS “De Tweemaster” de titel niet zomaar is komen aanwaaien. Het kwartet spelers van het 1e team, zijn met Femke en Ashwien van het 2e reeds geruime tijd lid van de plaatselijke damclub. Daarbij worden ze elke woensdagmiddag in een lesuurtje onderwezen met de nodige theorie, aangevuld met oefenpartijtjes. Daarnaast neemt het merendeel van de spelers regelmatig deel aan jeugdtoernooien in Noord Nederland.
De huidige jeugdspelers zijn voor het merendeel via het scholendamtoernooi lid geworden.
Naast een actieve sport kan het dammen bijdragen aan bijvoorbeeld de concentratie en het denkvermogen. Daarnaast is het spelen in een viertal goed voor de teamgeest.

Damdiploma
Op de jeugdafdeling van de damclub komen de leerlingen eerst in de beginnersgroep waar ze naar enige tijd kunnen opgaan voor hun eerste damdiploma. In deze beginnersgroep komen de grondbeginselen van het dammen aan de orde. Hierbij maakt de damclub gebruik van het z.g. “Van der Wal boek”. Aan het einde van deze damcursus gaan de jongens en meisjes op voor hun eerste damdiploma genoemd naar de reeds overleden ex wereldkampioen dammen Jannes van der Wal uit Groningen. De liefhebbers gaan daarna verder met het “Wiersma” theorieboek. Een gediplomeerd kader begeleid de leerlingen.

Welpen en pupillenteam
Damclub Winschoten heeft momenteel 2 welpen- en 1 pupillenteam, dat vorig jaar twee maal deelnam aan de NK finales. Eén keer bij de jeugdteams en afgelopen december bij het NK voor clubteams.

Eindklassement groep 5/6 basisonderwijs

1. OBS “De Tweemaster” 1 Winschoten 12 punten