Dammende tweeling Jari en Thijmen Sibma pakken DDB Cup

De dammende tweeling Jari en Thijmen Sibma uit Blijham hebben zaterdag in Hoogeveen voor een daverende verrassing gezorgd door, in het hol van de leeuw, de prestigieuze DDB Cup te veroveren. In “Het Knooppunt” in Hoogeveen kon jeugdleider Gerard Bruins van damclub HDC uit Hoogeveen een 40 tal jongens en meisjes verwelkomen voor deze 4e DDB Cup. Ondertussen had de Drentse jeugdleider Rik Smit de dammers in spe naar sterkte ondergebracht in 6 groepjes. Deze DDB cup voor jeugddammers telt een cyclus van 4 toernooien en vindt sinds jaar en dag plaats in Zuidwolde, Hoogeveen, Hijken en Roden/Leek. Na elke cyclus mag de “dagwinnaar” de wisselbeker behouden tot het volgende toernooi. Na 3 toernooien stond Jari Sibma slechts één punt voor op Sander Staal uit Groningen. Plaatselijk favoriete Nicole de Vries stond 3e en Thijmen Sibma 4e. Sander en Nicole lieten het dit keer afweten, maar tweelingbroer Thijmen kwam met een tussensprintje naast Jari. Dagwinnaar van deze 4e ronde Drentse Dambond Cup, werd Wouter Sosef uit Hoogeveen, die de “beker met de grote oren” na een maand gaat afstaan aan de 9 jarige tweeling uit Blijham. Tot de volgende cyclus, die meestal start in november, blijft de wisselbeker in Oost Groningen. Daarnaast waren er dagprijzen in de vorm van bekers voor debutante Britt Jeths uit Vriescheloo met een 2e plaats, Glenn Bisschop uit Winschoten 3e en Thijmen Sibma eveneens een 3e plaats. Tenslotte gingen Niels Schuur uit Beerta, debutant Thymen van Prooijen uit Winschoten, Merel en Stan Sibma uit Blijham huiswaarts met een medaille.

Spanning
Het blijft altijd spannend bij de DDB Cup wie van de jongens en meisjes uiteindelijk met de grote beker huiswaarts gaat. Vanaf de 1e ronde zaten Jari en Thijmen Sibma in de kopgroep. Na de 2e ronde was de tussenstand 1e Jari Sibma, 2e Nicole de Vries, 3e Thijmen Sibma en 4e Sander Staal. Na de 3e ronde waren dit dezelfde 4 spelers maar nu in volgorde 1e Jari Sibma 236 punten, Sander Staal 235 punten, Nicole de Vries 220 punten en Thijmen Sibma 219 punten. Het zat Nicole en Sander afgelopen zaterdag in de laatste ronde niet mee en vielen terug uit de kopgroep. Alleen Thijmen Sibma had met een 3e plaats in zijn groep een eindsprintje in petto en kwam naast Jari Sibma, op de gedeelde 1e plaats. Dit is in de lange geschiedenis van de DDB Cup één maal vaker voorgevallen, dat twee spelers gelijk eindigen op de 1e plaats.

Jeugdtoernooi
De Drentse Dambond Cup (DDB Cup) is eind vorige eeuw een initiatief geweest van de Drentse Dambond om collectief de jeugd meer te betrekken bij de damsport. In een cyclus van 4 toernooien melden zich DC Zuidwolde, HDC Hoogeveen, Hijken DTC en Roden/Leek bij de Drentse Dambond. Deze vier verenigingen verzorgen de accommodatie waarbij de verdere organisatie in handen is van de Drentse Jeugdleider. Dit is momenteel Rik Smit uit Hijken. De spelers worden door de jeugdleider naar sterkte ingedeeld, waarbij groep 1 bestaat uit 6 spelers en de overige groepen als basis 8 spelers. Tevens worden de partijen in de 1e groep afgewerkt met de klok. Daar de groepsgrootte fluctueert van 6 tot 8 spelers worden de behaalde punten herleid naar percentagepunten. Elke ronde kent op deze manier een “dagwinnaar” die de grote wisselbeker tot het volgende toernooi mag koesteren. Na 4 toernooien komt een algeheel winnaar naar voren die de beker tot de volgende cyclus mag behouden. Deze jeugdtoernooien zijn van eminent belang voor de damontwikkeling van de jongens en meisjes. Zainal Palmans uit Hoogeveen en Wouter Sipma uit Hijken zijn het sprekende bewijs hoe je, mede door deze toernooien, verder kunt komen in de damsport. Via de theorielessen op de damclub kan op deze manier het geleerde in praktijk worden gebracht. Menige jeugdspeler kijkt dan ook reikhalzend uit naar het volgende toernooi. Nou, die is op 25 april in Oude Pekela onder de noemer “Groninger Damdag”

Regiofunctie
De DDB Cup is ooit begonnen als een Drents onderonsje voor de toen actieve damclubs, die niet alleen uit Zuidwolde, Hoogeveen, Hijken en Roden/Leek kwamen. Na verloop van tijd kwamen daar ook verenigingen uit de provincies Overijssel, Friesland en Groningen bij. In Overijssel en Friesland kennen ze eveneens een cyclus van jeugdtoernooien. Heden ten dage geeft de provincie Groningen nog steeds acte de preceanse. Omdat In deze provincie DV Warffum, Damgenootschap “het Noorden” uit Groningen en Damclub Winschoten een actief jeugdbeleid voeren.

Jeugdtoernooien en schooldammen
De jeugdtoernooien zoals in de drie noordelijke provincie en het schooldammen is bewust laagdrempelig gehouden. Een lidmaatschap bij een club of van een dambond is niet vereist, om hieraan deel te nemen. Alleen een bescheiden inleg is voldoende om een leuke dammiddag te beleven. Je moet deze toernooien dan ook zien als een “opstapje” naar een hoger plan, waarbij wel een lidmaatschap bij een club is aanbevolen. Dan kun je namelijk opgaan voor een damdiploma en meespelen bij een jeugdteam in de landelijke klasse.

Damclub Winschoten
De jeugd van Damclub Winschoten doet reeds geruime tijd mee op deze toernooien. Gerco Lubberink uit Winschoten werd in zijn laatste jaar dat hij deelnam, uiteindelijk 4e in het eindklassement. Cayn Nomden uit Winschoten speelde zich vorig jaar met een 2e plaats in de kijker. Jari en Thijmen Sibma uit Blijham zorgden, dit jaar voor “De kers op de taart”. M.a.w. het jeugdbeleid bij Damclub Winschoten begint zo zoetjes aan zijn vruchten af te werpen.