Damclub Winschoten – De Oldehove/Huizum 12 – 8

Het 10 tal van Damclub Winschoten heeft haar laatste “thuis” wedstrijd in de landelijke 2e klasse A tegen De Oldehove/Huizum uit Leeuwarden met 12-8 gewonnen. Met deze zege is Winschoten definitief op de 5e plaats beland in de 2e klasse van de KNDB, met een score van 10 punten uit 9 wedstrijden. In het gebouw van speeltuinvereniging Bovenburen in Winschoten was er winst voor Jacob Pronk, Johan Mulder, Martin Viel en Henk Prak, aangevuld met remises van Ben Haan, Geert Lubberink, Ben Dekens en Gerco Lubberink. Met de aantekening dat Gerco de winst heeft gemist. Topscoorder bij de Winschoters werd Johan Mulder met 14 punten uit 9 partijen. Saillant detail is nog dat alle “thuis” wedstrijden van Winschoten winnend werden afgesloten. De topwedstrijd Damcombinatie Fryslân 2 uit Wanswerd tegen PGT uit Delfzijl is door weersomstandigheden afgelast.

Laatste ronde 2e klasse A
De Oldehove/Huizum uit Leeuwarden was zaterdagmorgen 7 februari met duidelijke titelaspiraties afgereisd naar Oost Groningen en had het voornemen daar 2 punten weg te halen. Niet zo verwonderlijk, daar het team uit Leeuwarden “op papier” de meeste ratingpunten in huis heeft. Bij winst deden de Friezen namelijk mee om de titel. Het verschil tussen de vier koplopers was slechts 2 punten en de topper Fryslân 2 tegen PGT stond op het programma, maar werd door weersomstandigheden afgelast. Het liep dus allemaal even iets anders dan werd verwacht. Warffum deed ook nog volop mee, maar kwam niet verder dan 10-10 tegen Heerenveen 2. De Oldehove/Huizum kon haar favorietenrol niet waarmaken en leed een onverwachte 12-8 nederlaag in Winschoten. Na het optrekken van de kruitdampen, gaat de titelstrijd nu tussen Damcombinatie Fryslân 2 uit Wanswerd en Provinciaal Gronings Tiental uit Delfzijl. Alleen bij winst pakken de Friezen in deze “thuiswedstrijd” de titel.
De bordpunten geven dan de doorslag.

Wedstrijdverloop in Winschoten
Damclub Winschoten ging er zaterdagmiddag als een haas vandoor en nam maar liefst een 6 – 0 voorsprong met zeges van Jacob Pronk, Johan Mulder en Henk Prak tegen respectievelijk Theo Wolthers, Jilles Klaas van Kesteren en Hylke Dijkstra. Daarna nam Dirk Wammes aan bord 1 de verkeerde voortzetting tegen Bernard Post, waarna De Oldehove/Huizum terugkwam tot 6-2. Maar Martin Viel bouwde echter de voorsprong weer uit naar 8-2 met een zege tegen Fedde van der Laan en Ben Haan maakte een belangrijk punt tegen Thijs Talsma, 9-3. Daarna kwamen Geert Lubberink en Gerrit Reitsma remise overeen, wat de tussenstand op 10-4 bracht. Ondertussen kwam Jan Starke net iets te kort tegen Bart Visser, 10-6. Ben Dekens stelde daarop de zege veilig met een gedegen remise tegen Geoffrey de La Fonteyne, 11-7. Gerco Lubberink en Hans van Dijk kwamen tenslotte een puntendeling overeen, hetgeen de eindstand op 12-8 bracht.

Kansen over en weer
In drie partijen waren wederzijds duidelijke winstkansen te bespeuren maar liepen uiteindelijk toch anders af. Het begon met Johan Mulder die zich in een verloren hekstelling manoeuvreerde tegen Jilles Klaas van Kesteren. Jilles Klaas wikkelde echter verkeerd af en kon eveneens de punten inleveren. Daartegenover stond de partij van Ben Haan, die met een 1 om 2 een “volle” schijf voor stond tegen Thijs Talsma en normaliter ook 2 punten kon bijschrijven. Na een dam tegen moest Ben nog vechten voor een punt, maar deed dat met verve. Dan komen we nu bij de partij van Gerco Lubberink, die in het middenspel tegen Hans van Dijk met schijfwinst de partij naar zich toe kon trekken. Het mocht niet zo zijn, na enkele zetten werd tot remise besloten. De uitslag van de overige partijen valt weinig op af te dingen.

Topscoorder
In het individuele klassement van Damclub Winschoten werd Johan Mulder eerste met 14 punten uit 9 wedstrijden, op de voet gevolgd door Gerco Lubberink 13 uit 9 en Ben Haan 12 uit 9. In het overall klassement van de 2e klasse A waar in totaal 144 dammers aan deel namen, bezet Johan Mulder de 3e plaats en Gerco Lubberink werd 6e

Individuele puntenklassement van Damclub Winschoten

1. Johan Mulder 14 – 9
2. Gerco Lubberink 13 – 9
3. Ben Haan 12 – 9
4. Jacob Pronk 9 – 8
5. Ben Dekens 9 – 8
6. Henk Prak 8 – 8
7. Martin Viel 8 – 8
8. Geert Lubberink 8 – 9
9. Dirk Wammes 6 – 9
10. Jan Starke 5 – 7
11. Frans de Groot 2 – 5
12. Nikolaus Schütte zur Wick 0 – 1

Reservespeler Frans de Groot heeft in 5 partijen 2 remises gehaald, met in één partij duidelijke winstkansen. Kortom, Frans heeft in deze wedstrijden een schat aan ervaring opgedaan, wat hoop geeft voor het komend seizoen.

Resumé
Damclub Winschoten heeft zich achteraf, als debutant goed weten te handhaven tussen de gevestigde orde in de 2e klasse van de KNDB. Dit seizoen was namelijk bedoeld om als team te groeien en even af te tasten waar we staan in deze klasse. Nu hadden veel teamleden in het verleden al enige jaren ervaring in de landelijke klasse opgedaan bij voornamelijk Houd Stand Hoogezand, DC Stadskanaal en Damgenootschap Het Noorden uit Groningen. M.a.w. het dammen op dit niveau was voor velen niet vreemd. Na het opmaken van de eindstand kan DC Winschoten daarom terugzien op een geslaagd seizoen met een keurige 5e plaats.
Nu het 10 tal goed is ingespeeld, geeft dit vertrouwen in het nieuwe seizoen.

Laatste ronde 2e klasse A
Heerenveen 2 – Warffum 10-10
Damcombinatie Fryslân 2 Wanswerd – Provinciaal Gronings Tiental Delfzijl afgelast
Troch Tinken Sterk Surhuisterveen – Roden/Leek 2 11-9