DC Winschoten betrekt beginnende dammers bij club

Damclub Winschoten heeft in de damwereld een uniek concept ontwikkeld om de beginnende dammer bij de club te betrekken. Deze ontwikkeling is ongemerkt een aantal jaren geleden in gang gezet, met het fysieke optreden van de damclub op bijvoorbeeld de “Dag van het Park”, Groenmarkt en Koningsmarkt in Winschoten. Op deze evenementen etaleerde de damclub zich aan het publiek, met de intentie de aanwezigen kennis te laten maken met de damsport. In de loop der jaren kwamen volgens deze ongedwongen methode meer liefhebbers de clubavond bezoeken om “een potje te dammen”, maar dan graag tegen spelers van eigen sterkte. Het kader van Damclub Winschoten speelde daar goed op in.
Na verloop van tijd groeide deze groep met louter beginners en heeft vanaf het nieuwe damseizoen pas echt gestalte gekregen. Ondertussen kijken de uit 8 leden tellende groep elke dinsdagavond reikhalzend uit naar de clubavond om te genieten van de damsport. Harrie Molthoop zet zich voor deze liefhebbers in en belicht op educatieve wijze de grondbeginselen van de damsport. Na dit theoretische gedeelte wordt een onderlinge competitie afgewerkt, uiteraard zonder gebruik te maken van een damklok. Dit attribuut wordt toegepast bij de gevorderde dammers die in een aparte groep de onderlinge wedstrijden afwerken. De Oost Groninger Dambond (OGD) juicht dit initiatief van Winschoten volmondig toe en laat 3 november op de “massadamkamp” deze liefhebbers zelfs in een aparte groep hun partijen afwerken.