1e Thuisnederlaag Damclub Winschoten

Het 10 tal van Damclub Winschoten heeft zaterdag 28 november haar thuiswedstrijd in de Landelijke 2e klasse A van de KNDB tegen BEGB Britsum verloren met 7-13. Geert Lubberink wist zijn partij winnend af te sluiten, aangevuld met 5 remises van Jan Starke, Martin Viel, Ben Dekens, Jakob Pronk en Gerco Lubberink. Ondanks deze nederlaag blijft Winschoten op de vijfde plaats staan en heeft de kansen nog in eigen hand om een promotieplaats af te dingen. De overige spelers zat het deze zaterdag niet mee in het gebouw van SV Bovenburen. Zo kwamen Ben Haan, Henk Prak en Johan Mulder in een goede stand niet tot de juiste voortzetting wat normaal gesproken een punt had opgeleverd. Over 2 weken staat de “uitwedstrijd” tegen Heerenveen 3 op het programma.

Wedstrijdverloop
Ondanks het op papier zwakkere Britsum (gemiddelde rating 925 punten tegen over Winschoten 970) benutte in Winschoten veel beter de geboden kansen dan de thuisclub. Het structurele vormverlies van Dirk Wammes, deed de teamleider besluiten Dirk op te schuiven naar bord 3. De teamopstelling was voor iedereen hoopgevend en een positief resultaat lag in het verschiet. Na een uur spelen doemde bij Ben Haan een damcombinatie op, die achteraf schijfverlies opleverde. Ondertussen had Geert Lubberink de 8 zetten diepe “Atoombomzet” uitgevoerd tegen Sjoerd Schaaf en zette Winschoten op een riante 2-0 voorsprong. Een kwartiertje later was Dirk Wammes zijn vormverlies nog niet te boven en trok Britsum de stand gelijk 2-2. Daarna demarreerde Britsum naar 2-8. Ben Haan, Johan Mulder en Henk Prak leden alle drie een niet ingecalculeerde nederlaag, die Winschoten niet meer te boven kwam. Met deze drie nederlagen trok Britsum de angel uit Winschoten. De 5 overgebleven spelers konden namelijk het tij niet keren en moesten alle vijf berusten in een puntendeling 7-13. Na de 2-2 ging eerst Johan Mulder met een riante stand op het bord in de fout tegen Eeltje Terpstra en Ben Haan had na schijfverlies te weinig compensatie tegen Roel Toering. Bij Henk Prak tegen Jeppe Bronger lag een puntendeling in het verschiet, doch dit punt vloeide voor Henk als los zand door de vingers weg. Van de vijf resterende partijen scoorde Jan Starke met een 4 om 4 een sterke remise tegen Willem Lep. Jakob Pronk kwam ook dit keer niet verder dan een puntendeling tegen Reinout Sloot. Het positieve was dat Jakob in de analyse duidelijk het betere van het spel had. Martin Viel voegde daarna een degelijke remise toe aan het totaal en Gerco Lubberink stelde één punt veilig. Tenslotte kon Ben Dekens zijn schijfwinst jammer genoeg niet verzilveren tegen Jelte Veld.

1e thuisverlies sinds september 2015
Sinds de toetreding bij de KNDB, waren tot zaterdag de gespeelde thuiswedstrijden allemaal winnend afgesloten door Winschoten, alleen deze wedstrijd wilde op de één of andere manier niet “lopen”. Er is nog hoop, de Winschoters kunnen dit seizoen alleen nog bogen op de ongeslagen “uit” status. Ook in deze wedstrijd tegen Britsum gingen de Winschoters blakend van zelfvertrouwen uit de startblokken en gezien het ratingverschil hadden ze niets te vrezen. Bij de meeste verliespartijen lag veelal de zetcontrole hieraan ten grondslag. Met deze nederlaag staat Winschoten weer met beide benen op de grond en heeft alle kansen nog in eigen hand. “Op papier” behoort Winschoten namelijk tot de topteams in deze klasse met een gemiddelde rating van 970 punten. Slechts Heerenveen 2 heeft gemiddeld 1017 punten. M.a.w. de kwaliteit is er wel maar het komt er (nog) niet goed uit.

Uitslagen 5e ronde 2e klasse A

Provinciaal Gronings Tiental Delfzijl – Roden/Leek 2 11-9