Sneker Damclub – Damclub Winschoten 6 – 14

Klokslag 12 uur ging zaterdag 17 september de Nationale damcompetitie van de KNDB voor club 10 tallen van start in de ere-, hoofd-, eerste-, en tweede klasse. Oost Groningen werd hierbij vertegenwoordigd door Damclub Winschoten en wel in de 2e klasse A. In deze klasse won Winschoten haar eerste “uitwedstrijd” in en tegen SDC Sneek met 6 – 14. Winstpartijen waren er voor Katrinus Posthumus, Johan Mulder, Ben Haan, Ben Dekens, Gerco Lubberink en Geert Lubberink, aangevuld met remises van Jan Starke en Jakob Pronk. Over twee weken staat de tweede ronde op het programma en ontvangt Damclub Winschoten, Heerenveen 3.

Uitslagen 2e klasse A KNDB
Damcombinatie Fryslân 2 Oenkerk – DV Warffum 11 – 9
Huizum 2 Leeuwarden – PGT Delfzijl 9 – 11
BEGB Britsum – TTS Surhuisterveen 9 – 11
Heerenveen 3 Mildam – DG Het Noorden 2 Groningen 2 – 18
Sneker Damclub – DC Winschoten 6 – 14

Gedetailleerde uitslag
Sneker Damclub - Damclub Winschoten
1. Kerst Hoekstra – Gerco Lubberink 0 – 2
2. Marieke Altena – Jakob Pronk 1 – 1
3. Jacob de Vries – Ben Dekens 0 – 2
4. Theo Diemeer – Henk Prak 2 – 0
5. Marcel de Vries – Martin Viel 2 – 0
6. Jorn Kruit – Geert Lubberink 0 – 2
7. Robin Hoekstra – Katrinus Posthumus 0 – 2
8. Dirk De leeuw – Johan Mulder 0 – 2
9. Gosse Harkema – Jan Starke 1 – 1
10. Martin de Vries – Ben Haan 0 – 2
6 – 14

Partijverloop
Het 10 tal van Winschoten ging zaterdagmorgen blakend van zelfvertrouwen richting Sneek met de intentie een goed resultaat neer te zetten. Katrinus Posthumus opende voor de Winschoters de score met winst tegen Robin Hoekstra. Geert Lubberink en Johan Mulder trokken daarna de stand op naar 0 – 6 met winst tegen respectievelijk Jorn Kruit en Dirk de Leeuw. Sneek kwam daarna terug tot 4 – 6 met twee winstpartijen van Theo Diemeer en Marcel de Vries tegen respectievelijk Henk Prak en Martin Viel. Ondertussen kwam Jan Starke een puntendeling overeen met Gosse Harkema, hetgeen de tussenstand op 5 – 7 bracht. Na verloop van tijd demarreerde Winschoten met 3 zeges van Ben Dekens, Gerco Lubberink en Ben Haan naar 5 – 13 tegen Jacob de Vries, Kerst Hoekstra en Martin de Vries. Jakob Pronk bracht tenslotte met een puntendeling tegen Marieke Altena de eindstand op 6 – 14.

Twee sterk zeges

De overwinning van Winschoten op de Sneeker Dam Club kreeg nog meer glans met de zeges van Ben Dekens en Gerco Lubberink. Om niets af te doen aan de andere overwinningen, speelden Ben Dekens en Gerco Lubberink tegen respectievelijk Jacob de Vries en Kerst Hoekstra een puike wedstrijd waarmee ze de angel uit het Sneeker team trokken. Ben Dekens kreeg hun topspeler Jacob de Vries (rating 1186) op de knieën. De opsluiting van de korte vleugel lag hieraan ten grondslag. Gerco Lubberink had ondertussen met de flankaanval grip gekregen op de stelling van Kerst Hoekstra (rating 1040). Na verloop van tijd moest Kerst toch berustten in een nederlaag. Deze uitslagen hadden tevens een positieve uitwerking op de ratingpunten van Ben en Gerco. Ben Dekens schoot van 1036 naar 1063 en Gerco ging van 1030 naar 1038. Ook Johan Mulder steeg van 904 naar 909 en Ben Haan tenslotte van 985 naar 988.

Stand 2e klasse A KNDB
1. DG Het Noorden 2 Groningen 1 – 2 18 bp