1e lustrum scholendamtoernooi in Oost Groningen

Het 5e scholendamtoernooi van Oost Groningen vind volgend jaar plaats op 25 januari en 1 februari in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten. Alle basisscholen in de gemeente Bellingwedde en Oldambt zijn reeds geïnviteerd voor deelname aan dit toernooi, dat geldt voor groep 4 t/m 6 de welpen en groep 7/8 de pupillen. De nrs. 1 en 2 uit elke groep plaatst zich automatisch voor het Gronings kampioenschap op 4 maart in MFC “De Binding” in Oude Pekela. Bij de welpen verdedigd OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans de titel en bij de pupillen OBS De Tweemaster uit Winschoten. Daarnaast vindt een persoonlijk kampioenschap plaats op 1 maart in dezelfde locatie. De organisatie berust evenals voorgaande jaren bij Damclub Winschoten. Het schooldammen is bij uitstek geschikt om in aanraking te komen met de damsport, daar een lidmaatschap bij een damclub niet is vereist.

2012
September 2012 werd de kiel gelegd voor het scholendamtoernooi dat destijds alleen in de gemeente Oldambt plaats vond. Dit eerste jaar werden alleen groep 7 en 8 benadert deel te nemen. OBS “De Uilenburcht” uit Beerta had de primeur met de eerste damtitel in Oost Groningen. Het jaar erop werden de welpen groep 4 t/m 6 toegevoegd aan het toernooi.
OBS De Tweemaster pakte de dubbel, evenals het aansluitende jaar. OBS De Tweemaster uit Winschoten bereikte zelfs twee maal in successie de finale om de NK titel. In 2015 vierde bij de welpen en in 2016 zesde bij de pupillen. OBS Houwingaham uit Bad Nieuweschans eiste begin dit jaar de titel bij de welpen op en plaatste zich voor de halve finale van Nederland. Vorig seizoen werden eveneens de basisscholen in de gemeente Bellingwedde benaderd voor het scholendamtoernooi.