Damclub Winschoten blijft in 2e klasse A

Zaterdag 4 maart werden in de Nationale 10 tallen competitie dammen, de promotie/degradatie wedstrijden gespeeld. Klokslag 12.00 uur schoven 22 tientallen achter de borden van ereklasse tot 2e klasse. Hiervoor reisde Damclub Winschoten, tweede in 2e klasse A, af maar ’t Koelhuis in het Gelderse Huissen om het op te nemen tegen DIOS/Eureka uit Heerlen, tweede in 2e klasse E. De Koninklijke Nederlandse Dam Bond (KNDB) had namelijk reglementair de twee teams uit de 2e klasse met de hoogste gemiddelde rating aan elkaar gekoppeld. Winschoten kwam heel ver, maar verloor nipt met 11 – 9 en blijft komend seizoen in de 2e klasse A. DIOS/Eureka daarentegen mag volgend seizoen in de 1e klasse C acteren. Alleen Ben Dekens tekende voor de winst tegen Hubert de Baetselier, aangevuld met remises van Ben Haan, Henk Prak, Martin Viel, Jakob Pronk, Johan Mulder, Gerco Lubberink en Geert Lubberink. Met de aantekening dat Winschoten in deze beslissingswedstrijd haar topscorer Katrinus Posthumus, 19 punten uit 10 partijen, node moest missen.

Gedetailleerde uitslag
DIOS/Eureka Heerlen – DC Winschoten
Maarten Everduim – Henk Prak 1 – 1
Marcin Czeladzinski – Gerco Lubberink 1 – 1
Martin Kole – Jan Starke 2 – 0
Theo Schippers – Jan Aeilkema 2 – 0
Eddy Zijlstra – Martin Viel 1 – 1
Brion Koullen – Jakob Pronk 1 – 1
Bram Kole jr. – Geert Lubberink 1 – 1
Marijn Jans – Ben Haan 1 – 1
Hubert de Baetselier – Ben Dekens 0 – 2
Mark Werrebrouck – Johan Mulder 1 – 1

Wedstrijdverloop
Winschoten was zaterdag tot de tanden gewapend en had zich terdege op haar tegenstander voorbereidt, desondanks kon het ratingverschil van gemiddeld 60 punten niet worden weggewerkt. Gemiddelde rating DIOS Eureka 1055 en Winschoten 995 ratingpunten. Het niet meespelen van Katrinus Posthumus (1200 speler) werd gecompenseerd door nieuwkomer en 1000 speler Jan Aeilkema. Jan kan namelijk bogen op een ruime ervaring in de damsport. Daardoor kwamen de Winschoter toch met een gedegen 10 tal naar het clubhuis van landskampioen Huissen. Ondanks de 4 – 0 achterstand kwamen de Oost Groningers knap terug tot 11 – 9. Na 1½ uur spelen viel de eerste beslissing in het voordeel van DIOS/Eureka, nadat Jan Starke in het middenspel een onjuiste beslissing nam, waarna Martin Kole een combinatie met materiaalwinst kon nemen. Daarna liep DIOS/Eureka uit naar 4 – 0 na verlies van Jan Aeilkema tegen topspeler Theo Schippers. Nestor Jan Aeilkema vocht in deze wedstrijd als een leeuw maar kon de vesting van Schippers (rating 1322) niet doorbreken. Na 6 remises van Ben Haan, Geert Lubberink, Jakob Pronk, Henk Prak, Gerco Lubberink, en Martin Viel, tegen respectievelijk Marijn Jans, Bram Kole jr., Broin Koullen, Maarten Everduim, Marcin Czeladzinski en Eddy Zijlstra liep de stand uit naar 10 – 6. Ben Dekens zorgde toen voor een lichtpuntje, Na ruim 4½ uur spelen tekende Ben winst aan tegen Hubert de Baetselier, wat de tussenstand op 10 – 8 bracht. Ben kwam in het middenspel zelfs een schijf achter met een standaardcombinatie, maar had daarna genoeg compensatie over voor een belangrijke overwinning. Uiteindelijk kwam er een overmachtseindspel op het bord (4 om 2) dat Ben feilloos afwikkelde. Johan Mulder kwam tenslotte niet verder dan een puntendeling tegen Mark Werrebrouck, hetgeen de eindstand op 11 – 9 bracht. Gezien de omstandigheden toch een goed resultaat.

Ratingpunten
Door de resultaten van zaterdag 4 maart steeg de gemiddelde rating van het Winschoter basis tiental naar 1015 ratingpunten. Met een ingenieus rekensysteem worden na elke wedstrijd de ratingpunten aangepast. Eenvoudig gezegd, bij winst een stijging en na verlies een daling of tegen een gelijkwaardige tegenstander blijft het na een puntendeling gelijk.

10 tal basis spelers van DC Winschoten
Katrinus Posthumus 1205
Jakob Pronk 1163
Ben Dekens 1072
Gerco Lubberink 1050
Henk Prak 1013
Ben Haan 997
Geert Lubberink 985
Johan Mulder 935
Martin Viel 898
Jan Starke 838

Marchinus Mulder is dit seizoen 1 keer ingevallen en heeft een rating van 1013 punten.
Nieuw lid Jan Aeilkema maakte daarentegen zaterdag 4 maart zijn debuut in het 10 tal van DC Winschoten en heeft een rating van 978 punten.

IMG-20170304-WA0020 (1) (1)