Damclub Winschoten, na verlies, in middenmoot 1e klasse A

Zaterdag 30 september is de 2e ronde van de Nationale Damcompetitie voor 10 tallen afgewerkt. Hierbij ging Damclub Winschoten voor de “uitwedstrijd” tegen titelkandidaat EDC uit Enschede geflatteerd met 16 – 4 over de knie. Winschoten kwam niet verder dan vier remises van Jan Starke, Jan Aeilkema, Martin Viel en Geert Lubberink. Met de aantekening dat Dirk Wammes, Ben Dekens, Han Braakhuis en Henk Prak dicht bij een punt zaten. Met dit resultaat is Winschoten afgezakt naar de 8e plaats in de 1e klasse A van de KNDB. Van het basisteam waren Ben Haan, Kartinus Posthumus en Johan Mulder niet inzetbaar, hiervoor schoven Jan Starke, Dirk Wammes en debutant Han Tuenter achter de borden. “Invaller”
Jan Starke dwong hierbij met 2 remises respect af. Daarentegen had EDC Enschede, met 3 Federale Meesters (MF) in de gelederen, zich versterkt met Marieke Altena uit Sneek (studie UT) Voor de 3e ronde op 28 oktober staat voor Winschoten de “thuiswedstrijd” tegen Damcombinatie Fryslân 2 op het programma.

Uitslagen 1e klasse A KNDB
MTB Hoogeveen 2 – Damkring Emmeloord 9 – 11
Eye-t Webdesign Wapenveld – Roden/Leek 2 10 – 10
EDC Enschede – DC Winschoten 16 – 4
Damcombinatie Fryslân 2 – OG Drachten 9 – 11
Dokkum – ADG Amersfoort 7 – 13
BDV Borne – DC Heerenveen 2 10 – 10

Gedetailleerde uitslag
EDC Enschede – DC Winschoten
1. Igor T. Chartoriyski – Ben Dekens 2 – 0
2. Jeroen H. A. Goudt – Geert Lubberink 1 – 1
3. Juri Geisenblas – Jan Aeilkema 1 – 1
4. Han Borgman – Gerco Lubberink 2 – 0
5. Marieke Altena – Martin Viel 1 – 1
6. Gino Schirinzi – Henk Prak 2 – 0
7. Jonathan Wilbrink – Han Braakhuis 2 – 0
8. Jan Hoven – Dirk Wammes 2 – 0
9. Luit Haan – Jan Starke 1 – 1
10. Jon Schoo – Han Tuenter 2 – 0

Wedstrijdverloop
Titelkandidaat EDC Enschede was voor Winschoten, in deze samenstelling, een maatje te groot. Het ratingverschil van gemiddeld ruim 1100 punten voor Enschede, tegen Winschoten met gemiddeld 970 punten kon door de Oost Groningers niet worden weggewerkt. Desondanks werd door de debutanten in deze eerste klasse goed stand gehouden en werden de partijen goed opgezet. De eerste beslissing viel aan bord 10 pas na 3½ uur spelen. Debutant in het Winschoter team Han Tuenter was (nog) niet opgewassen tegen Jon Schoo. Han Tuenter is na een rustperiode weer volop met dammen bezig en gaat met het verstrijken van de tijd sterker spelen. Martin Viel en Jan Starke maakten, na ruim vier uur speeltijd, met voordelige remises tegen respectievelijk Marieke Altena en Luit Haan er 4 – 2 van. Martin en Jan hadden beide het beste van het spel met wellicht een nog beter resultaat. Alles leek er op dat Winschoten nog een 8 tal bordpunten bijeen zou schuiven. Het liep echter anders. Enschede liep verder uit na verlies van Han Braakhuis en Ben Dekens tegen respectievelijk Jonathan Wilbrink en Igor Chartoriyski (MF), 8 – 2. Ben had in deze partij de mogelijkheid een sterke voortzetting te nemen tegen Federale Meester (MF) Igor. In de analyse was dit een juiste keuze geweest met goed spel voor Ben. Ook Han Braakhuis had een veelbelovende stelling op het bord gecreëerd met goede vooruitzichten.
Geert Lubberink hield daarna Jeroen Goudt verrassend op remise, 9 -3, waarna Enschede verder uitliep na verlies van Gerco Lubberink tegen Han Borgman en Dirk Wammes tegen Jan Hoven, 13 – 3. Dirk miste op een gegeven moment een puntendeling. Jan Aeilkema speelde naar een keurige en gelijkwaardige puntendeling tegen Juri Geisenblas (MF) 14 – 4. Henk Prak kreeg tenslotte van Gino Schirinzi niet de gelegenheid een onjuiste voortzetting te corrigeren, wat de eindstand op 16 – 4 bracht.

Stand 1e klasse A
1. ADG Amersfoort 2 – 4 28 bp