Dammascotte Pinky komt naar “Dag van het Park” in Winschoten

Zondag 20 mei staat het Stadspark in Winschoten van 13.00 uur tot 17.00 uur in het teken van de “Dag van het Park”. In 2005 is dit evenement in het leven geroepen door de ANWB, waarbij zo’n 60 Nederlandse gemeente hun steentje aan bijdroegen. Van oorsprong was het bedoeld een positieve aandacht te vragen voor het groen in de stad. Vanaf het begin nam de toenmalige gemeente Winschoten de plaatselijke (sport) verenigingen in de arm om hun sport te promoten in het rosarium met het achterliggende stadspark. Dit groeide de laatste jaren uit tot een evenement met zo’n 35 sportclubs uit de hele gemeente Oldambt. Alle activiteiten zijn vanaf dit jaar echter verschoven naar het ”Stadspark”. Ook damclub Winschoten geeft wederom acte de préséance. Daarbij maakt de damclub wederom gebruik van het demonstratiebord van 3 bij 3 meter om als “publiekstrekker” aandacht te vragen voor de damsport. Daarnaast staat een kraam waar met “gewone damborden” in alle rust een partijtje kan worden gespeeld. De aanwezige crew is uiteraard bereid alle ins en outs omtrent het dammen inzichtelijk te maken.

Pinky de pinguin
Met de komst van dammascotte Pinky naar Oost Groningen, haalt Winschoten een primeur in huis. Om de damsport onder de jeugd te promoten heeft de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) begin deze eeuw Pinky in het leven geroepen. Deze vrolijk ogende “pinguin”, met een buik als dambord, trekt vooral op dit soort evenementen veel aandacht. Daarnaast heeft Pinky een eigen website, namelijk DamZ.nl, waar op een speelse manier uitleg wordt gegeven aan de spelregels voor het dammen. Daarnaast is er gelegenheid te oefenen voor zowel de theorie, alsmede om een partijtje te spelen.