Geslaagd damtoernooi in Winschoten

Onder de vlag van de Drentse Dambond (DDB), de Provinciaal Groninger Dambond (PGD) en de Oost Groninger Dambond (OGD) is de tweede editie van dit gezamenlijke damtoernooi, op zaterdag 30 maart, in het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten geslaagd. Klokslag 10.00 uur kon Gerard Tebbenhof als voorzitter van zowel de OGD als de samenwerkende dambonden ruim 60 liefhebbers van de damsport verwelkomen in Oost Groningen. Organisator Bé Brakels uit Ter Apelkanaal had ondertussen de deelnemers ondergebracht in groepjes van 4 in: hoofdklasse, 1e klasse en 2e klasse. Daarbij werden spelers met ongeveer dezelfde ratingpunten in één groep geplaatst. Met een speeltempo van 1 uur per speler/partij werkte elke groep daarna een “rondtoernooitje” af. Daarnaast speelden een 10 tal liefhebbers in het zogenaamde Derk Venema Toernooi (DVT), genoemd naar de bij Damclub Veendam spelende Derk Venema. Het DVT toernooi is “vrij vertaald” bij uitstek geschikt voor de beginnende dammer. De jeugd kwam tenslotte om 13.30 uur in actie. Klasse winnaars werden respectievelijk in de hoofdklasse Rik Smit uit Hijken, 1e klasse Jan Siegers uit Dedemsvaart en in de 2e klasse Matheo Boxum uit Emmeloord. Kampioen bij het DVT toernooi werd Anne Snoey uit Winschoten en bij de jeugd werd Yara de Veld uit Beerta kampioen. Na afloop werden de prijzen uitgereikt door Bé Brakels. Overigens voor de jeugd waren bekers en medailles weggelegd.

Kampioenen DC Winschoten
Anne Snoey uit Winschoten werd kampioen bij het DVT toernooi en Yara de Veld uit Beerta werd kampioen in de jeugdklasse. Daarnaast waren er 1e prijzen voor Demi Peters uit Bunde in de 1e klasse en Jan Starke uit Oude Pekela in de 2e klasse.

Internationale deelname
Bovengenoemd toernooi in Winschoten kreeg zelfs een internationaal tintje door de deelname van maar liefst 3 spelers uit het Duitse Niedersachsen.

Damclub Winschoten
Damclub Winschoten was zaterdag met 29 leden vertegenwoordigd, waarvan 21 deelnamen aan het toernooi. Demi Peters, uit het Duitse Bunde, pakte in de 1e klasse de 1e prijs. Jan Starke uit Oude Pekela scoorde met 6 punten zelfs 100% in de 2e klasse evenals Matheo Boxum uit Emmeloord. Na de noodzakelijke barrage toonde Matheo Boxum zich de beste en mocht de klasse prijs in ontvangst nemen. In het DVT toernooi werd Anne Snoey uit Winschoten kampioen, op de voet gevolgd door Richard de Rooy uit Wedderveer. Derde werd hier Grieko Kruijer uit eveneens Wedderveer. Bij de jeugd werd Yara de Veld uit Beerta kampioen. Tweede werd Dana van Schaagen uit het Duitse Bunde en derde de 8 jarige debutante Elize van der Kamp uit Beerta. Mede debutant, de eveneens 8 jarige Martin Koster uit Winschoten werd hier 4e.

Debutanten
Drie leden van Damclub Winschoten debuteerden bij dit toernooi te weten: Yvonne Koster en Martin Koster beide uit Winschoten en Elize van der Kamp uit Beerta.