Dammer Jan Starke uit Oude Pekela actief bij online “Provincie Cup KNDB 2021”

Nadat de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) december vorig jaar, de Nationale Competitie heeft afgelast, is vrijdagavond 8 januari gestart met de “Lidraughts Provincie Cup KNDB 2021”. Dit online toernooi wordt gevormd door 11 vijftallen die een halve competitie spelen, waarbij als basis de wedstrijden staan gepland op vrijdagavond en starten om 19.30 uur, onder een speeltempo van “Fischer 45 minuten + 30 seconden per zet”. Jan Starke uit Oude Pekela en spelend bij damclub Winschoten, vormt samen met John Folkers uit Steenwijk, Jeremy Pauwels uit Zuid-Holland, Herman Scholte uit Zuidhorn, Jean-Louis Farcy uit Frankrijk en Egbert Wierenga uit Noordbroek de teamleden van “Checkers Friends”.

Internationaal toernooi

Naast de Nederlandse teams: Huizum Leeuwarden, Troch Tinken Sterk (STT) uit Surhuisterveen, DC Nijmegen, SSS Kampen, Zuid-Holland 1, Zuid-Holland 2, KRASH Apeldoorn, DES Lunteren, Checkers Friends, twee teams uit Italië namelijk InterBergamo en Campagnola.

Zege Jan Starke

In deze eerste wedstrijd nam Jan Starke het op tegen Joke van der Meijden spelend voor Zuid-Holland 2. Saillant detail: het team van Zuid-Holland 2 bestaat uit 5 dames, namelijk Joke van der Meijden, Gerda van der Meijden, Leny van der Gaag – Pronk, Hanny de Vaal – Kokshoorn en Nel Lindhout. Na een rustige opening werd de korte vleugel van Joke uitgedund. Via een offer nam Jan een doorbraak, die echter met een dubbel offer teniet werd gedaan. Deze zettenreeks leverde Jan schijfwinst op, dat de basis legde voor de latere zege. Met accuraat spel werkte Jan Starke daarna het eindspel feilloos af.

15 januari staat de 2e ronde gepland.

Toernooibase

De wedstrijden zijn, de komende weken, op vrijdagavond live te volgen op “toernooibase” van de KNDB. Via “toernooien” kom je op “Toernooibase Lidraughts Provincie Cup”. Analyseren kan uiteraard volgens dezelfde methode.

Uitslagen 8 januari 2021

Zuid-Holland               –   Checkers Friends                              2 – 8

Campagnola Italië      –   Troch Tinken Sterk Surhuisterveen   4 – 6

DES Lunteren              –  Zuid-Holland 2                                  6 – 2