Damclub Winschoten schuift weer fysiek achter de borden

Na ruim 2 maanden wordt dammend Nederland weer in de gelegenheid gesteld hun wedstrijden fysiek af te werken voor de onderlinge competitie op de clubavond. Sinds 17 november waren, door de overheidsmaatregelen, de fysieke clubavonden namelijk niet meer toegestaan. Alleen overdag en de zaterdagen waren de wedstrijden wel mogelijk zoals de Nationale Competitie. Echter na 18 december gold een algehele lockdown, hetgeen betekende dat ronde 7 en 8 van de Nationale Competitie door de KNDB zijn verschoven naar respectievelijk zaterdag 19 maart en zaterdag 2 april 2022. Deze lockdown had echter ook invloed op het Blitz toernooi in Groningen maandag 27 december en de alom bekende “damdag” in Dedemsvaart op woensdag 29 december.  Het Blitz toernooi in Groningen staat nu gepland in december 2022.

Nationale Competitie

Zaterdag 5 februari staat in het teken van de Nationale Competitie waarbij de 9e ronde op het programma staat. Damgenootschap Het Noorden 2 uit Groningen voert momenteel ongeslagen de ranglijst aan in de 2e Klasse A. Het kwartet TTS Surhuisterveen, BEGB Britsum, Warffum 1 en Winschoten gaan voor de  2e plaats. De kampioen promoveert namelijk rechtstreeks naar de 1e klasse en de nummer 2 mag een promotiewedstrijd spelen. Het 8 tal van Damclub Winschoten heeft zaterdag 5 februari een “uitwedstrijd” tegen Warffum 2.

Programma 2e klasse A op zaterdag 5 februari 2022
DC Heerenveen 2 Troch Tinken Sterk (TTS) Surhuisterveen
DC Heerenveen 3 Damgenootschap Het Noorden 2 Groningen
Warffum 1 Roden/Leek 2
Warffum 2 Winschoten
Bezint Eer Gij Begint (BEGB) Britsum HDC Hoogeveen 4
DC Fryslân 2 Leeuwarden vrij

Regio Cup jeugdtoernooien

Zaterdag 25 januari 2020 was in Hijken het laatste Regio Cup jeugdtoernooi tot de pandemie begon. Na de versoepelingen van de overheid staat voor dit seizoen (2021 – 2022) de 3e Regio Cup gepland op zaterdag 12 maart in het Jannes van der Wal Denksportcentrum in Groningen. De geplande Regio Cup jeugdtoernooien voor dit lopende seizoen in Hoogeveen op 11 december 2021 en in Hijken op zaterdag 29 januari 2022 worden t.z.t. door de organisatie op een later tijdstip gepland.  De jeugdtoernooien in Rinsumageest en Gramsbergen staan respectievelijk gepland op zaterdag 2 en zaterdag 23 april 2022.

Regiowerking Noord

Het jeugddammen in Noord Nederland wordt de laatste jaren georganiseerd door het platform “Regiowerking Noord” en bestrijkt de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Gemiddeld staan 5 á 6 toernooien per seizoen gepland. Dit initiatief is aan het eind van de vorige eeuw ontstaan bij de Drentse Dambond (DDB). De bezetting van de toernooien schommelt zo tussen de 50 en 70 jeugddammers. Als basis bestaan de groepen uit 8 spelers, die vervolgens een zogenaamd rondtoernooi afwerken. De speler met procentueel de meeste punten mag de wisselbeker in de prijzenkast zetten tot het volgend toernooi. De deelnemers worden naar sterkte ingedeeld, echter door dit systeem kan een speler in groep 7 eveneens beslag leggen op de wisselbeker. Overigens in elke groep zijn sowieso 3 bekers beschikbaar voor de nummer 1, 2 en 3. Na het laatste toernooi wordt vervolgens het eindklassement opgemaakt. Zaterdag 14 maart 2020 stond in Dedemsvaart het laatste toernooi gepland van seizoen 2019 – 2020, echter die werd door de corona maatregelen van de overheid afgelast. De eindstand werd zodoende na de 5e ronde opgemaakt, waarbij Janick Lanting uit Bad Nieuweschans als kampioen werd uitgeroepen. Zowaar een uitstekend resultaat. Het 14 jarig jeugdtalent uit Oost Groningen is de laatste jaren vaste keus in het eerste team van Damclub Winschoten.