Drie damdiploma’s uitgereikt in bibliotheek Winschoten

Het samenwerkingsverband tussen de bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten, kwam 19 oktober vorig jaar tot stand en wordt tot ieders tevredenheid voortgezet. Door deze positieve uitstraling wordt de bibliotheek elke woensdagmiddag goed bezocht door een 20 tal liefhebbers van 14.00 tot 16.00 uur en worden de damlessen verzorgd door leden van damclub Winschoten. Woensdagmiddag 10 mei werden namelijk weer drie damdiploma’s uitgereikt aan Quinn, Jona en Haykaram. Jona en Quinn beide het damdiploma niveau 1 en Haykaram, niveau 2 zwart. De niveau 2 cursus kent namelijk een wit en een zwart gedeelte. Voor het zwart gedeelte ligt de moeilijkheidsgraad iets hoger dan het witte gedeelte.

Jona en Quinn diploma niveau 1

Jona en Quinn hadden met succes het proefexamen afgelegd waarna beide opgingen voor het examen en slaagden met ruime cijfers. De cursus niveau 1 behandelt in grote lijnen sowieso de spelregels, zoals hoe moet het bord liggen, links onder een donker vakje, wit begint, slaan is verplicht ook achteruit, echter damslag gaat niet voor, meerslag gaat wel voor, degenen die aan de beurt is en niet kan zetten heeft verloren. De stukken mogen pas na de combinatie van het bord worden verwijderd. Een mooi voorbeeld hiervan is de “Coupe Turc”. Daarnaast komen bij niveau 1 eenvoudige combinaties aan de orde. Daarnaast wordt een voorbeeld van een vangstelling getoond. Haykaram heeft onderhand zijn derde diploma op zak. Vorige week had Haykaram met goed gevolg het proefexamen niveau 2 zwart doorlopen, waarna woensdagmiddag 10 mei de examenvragen op tafel kwamen. Ook voor dit examen slaagde Haykaram met een voldoende. De cursus niveau 2 zwart kent naast de standaard combinaties ook veel praktische combinaties. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het positiespel, zoals de streefstand en/of spelen met een plan. Tenslotte wordt ook nu aandacht besteed aan de partijopbouw alsmede het eindspel met een vangstelling. Haykaram heeft momenteel de cursus deel 3 wit aangeschaft. Deze cursus gaat stapje voor stapje verder in de theorie.