Damdiploma’s uitgereikt in bibliotheek Winschoten

Woensdagmiddag 5 april fungeerde de bibliotheek Winschoten als decor voor het diplomadammen, georganiseerd door Damclub Winschoten. In totaal zijn 4 deelnemers geslaagd voor hun examen niveau 1. Het begon allemaal op woensdag 19 oktober 2022 toen een samenwerkingsverband werd gesloten tussen bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten. Daarvoor was de jeugdafdeling gehuisvest in het gebouw van S.V. Bovenburen in de Molenstad. Daar meer basisschoolleerlingen gebruik maken van de bibliotheek leek dit voor, zowel de bibliotheek als de damclub, een uitstekende combinatie.

Jeugdafdeling groeit gestaag

Na een rustig begin met een 4 tal leerlingen, is dit in een half jaar gestegen naar gemiddeld 20 tal jongelui die de “damles/breintraining” bezoeken. Vanaf het prille begin worden de kinderen vertrouwd geraakt met de damsport. Daarvoor gaan in eerste instantie de spelregels de revue passeren, zoals: hoe moet het dambord liggen, dit kan namelijk op 2 manieren, aanraken is zetten, slaan is verplicht ook achteruit, daarbij mag een keuze gemaakt worden tussen damslag of slaan met de schijf. Nog een belangrijk punt is, dat de geslagen schijven pas na de combinatie mogen worden verwijderd. De partij is overigens verloren indien je niet meer kunt zetten.

Vier geslaagden niveau 1

Een deel van de basisschoolleerlingen heeft onderhand de stof van niveau 1 doorgewerkt en kwamen op woensdag 29 maart senior Haykaram, Deyon, Timo en Liam met goed gevolg door het “proefexamen” en konden 5 april op voor het echte examen. Alle vier slaagden met ruime cijfers en mochten na afloop hun felbegeerde diploma in ontvangst nemen uit handen van voorzitter Han Tuenter.

Vervolgcursus niveau 2

Haykaram, Deyon, Timo en Liam gaan nu op voor de cursus niveau 2. Deze vervolgcursus begint met het “leren noteren”, bijvoorbeeld belangrijk om een partij na te spelen. Sowieso gaat de cursus stapje voor stapje verder in de theorie. Hierbij komen enkele damtermen aan de orde, bijvoorbeeld: standaardcombinaties, aanvallen, verdedigen, slagkeus, ruilen, doorbreken, vrije zet, de plakker (bij meerslag), dreiging, offeren. Tenslotte leer je nog hoe je een dam kunt vangen.