Haykaram Zhamkochyam geslaagd voor damdiploma niveau 6 wit

Door een samenwerkingsverband tussen de bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten zetelt de jeugdafdeling van de plaatselijke damclub tegenwoordig in de “cursusruimte” van de bibliotheek Winschoten. Het enthousiaste senior lid Haykaram Zhamkochyam, woonachtig in Winschoten, maakt eveneens dankbaar gebruik van de damcursus, gegeven door leden van Damclub Winschoten en is woensdagmiddag 4 oktober geslaagd voor het damdiploma Roozenburg wit. Dit is namelijk het 6e diploma in een reeks van 11, oplopend van eenvoudig tot gecompliceerd. Haykaram begon in volgorde met Niveau 1 het Van der Wal diploma, daarna Niveau 2 Wiersma wit, niveau 3 Wiersma zwart, niveau 4 Sijbrands wit, niveau 5 Sijbrands zwart en nu dus niveau 6 Roozenburg wit.

Cursus Roozenburg wit

De cursus Roozenburg is vernoemd naar de 4 voudig ex-wereldkampioen Piet Roozenburg uit Rotterdam. Het “witte” gedeelte behandeld naast de standaardcombinaties: de Bomzet, Coup Springer, de Maanslag, Coup Raichenbach, de Klemcombinatie en de Coup Turc, gevolgd door de forcing, de vrije zet, de plakker en het offer. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de partijopbouw en streefstanden.

Cursus Roozenburg zwart

Momenteel is Haykaram bezig met de cursus niveau 7 oftewel Roozenburg, het zogenaamde zwarte gedeelte. Dit heeft een hogere moeilijkheidsgraad dan het witte gedeelte. Naast de bovengenoemde vraagstukken komen hier diverse damcombinaties aan bod en gaan de praktische combinaties de revue passeren. Tenslotte wordt de taxaties van standen behandeld en wordt ook nog aandacht besteed aan het eindspel.

2e team Damclub Winschoten

Haykaram Zhamkochyam is dit seizoen 2023 – 2024 vaste keuze in het 2e team van Damclub Winschoten, dat uitkomt in de 2e klasse A van de nationale Competitie bij de KNDB. Afgelopen zomer was Haykaram nog samen met Han Tuenter deelnemer van de damweek in Heerenveen. Tevens neemt Haykaram deel aan de onderlinge competitie van de damclub bij de groep geoefende dammers. Mede hierdoor gaat het voorspoedig met de speelsterkte van Haykaram. De groep geoefende dammers bij Damclub Winschoten bestaat overigens uit 14 leden.