Haykaram en Elieëzer geslaagd voor damdiploma

Woensdagmiddag 1 november zijn in de bibliotheek Winschoten, Haykaram Zhamkochyam en Elieëezer Nagash, beide uit Winschoten, geslaagd voor hun damdiploma, respectievelijk Niveau 4 zwart, oftewel Roozenburg zwart en damdiploma niveau 1, ook wel Van der Wal damdiploma. De bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten zijn sinds oktober vorige jaar een samenwerkingsverband aangegaan, waarbij de damclub elke woensdagmiddag van 14:00 tot 16:00 uur, de damles/breintraining verzorgd in de zogenaamde “cursusruimte”.

Diploma niveau 1

Nadat Elieëzer het cursusboek deel 1 had uitgewerkt mocht hij het zogenaamde proefexamen maken. Na een 100% score lag voor Elieëzer het echte examen klaar. Dit leverde eveneens een 100% score op. Bij het cursusboek deel 1 gaan allereerst de spelregels de revue passeren. In de eerste plaats, het dambord ligt op tafel met linksonder een donker veld, meerslag gaat voor, slaan is verplicht ook achteruit. De schijven mogen pas na de combinatie worden verwijderd. Degene die geen zet meer kan uitvoeren, heeft de partij verloren.  Daarna komen oefeningen langs, gericht op de spelregels. Daarna mocht Elieëzer uit handen van Jakob Pronk zijn diploma in ontvangst nemen. De vervolgcursus niveau 2 ligt reeds klaar voor Elieëzer en begint met de notatie van een partij, gevolgd door eenvoudige combinaties, waaronder standaard combinaties en niet (onbelangrijk) de partijopbouw.

Diploma niveau 7 zwart

Het cursusboek niveau 7 neemt de standaardcombinaties door, zoals “Coup Turc, de halve- en hele hekstelling, Roozenburg aanval, flankaanval, praktische combinaties en streefstanden. De moeilijkheidsgraad ligt daarbij beduidend hoger dan de vorige niveaus. Haykaram kon met een ruime voldoende zijn 7e diploma in ontvangst te nemen, uit handen van Jakob Pronk. Haykaram heeft zich onderhand gestort op het cursusboek niveau 8, dat vanzelfsprekend verder gaat in de theorie.