10e Scholendamtoernooi regio Oost-Groningen

Het 10e scholendamtoernooi in de regio Oost-Groningen staat weer voor de deur en wordt afgewerkt op woensdagmiddag 8 november, voor de welpen groep 4 t/m 6 en woensdagmiddag 22 november voor de pupillen groep 7/8. Door een samenwerkingsverband tussen Cultuurhuis De Klinker in Winschoten, bibliotheek Winschoten en Damclub Winschoten is deze editie gekozen voor het theatercafé in Cultuurhuis De Klinker. In beide leeftijdscategorieën worden maximaal 7 ronden “Zwitsers systeem” afgewerkt, waarbij de teams bestaan uit viertallen met eventueel reservespelers.

De organiserende Damclub Winschoten heeft bij het begin van het nieuwe schooljaar alle basisscholen in de voormalige gemeente Bellingwedde, gemeente Pekela en de gemeente Oldambt uitgenodigd hier aan deel te nemen.

Titel verdedigen

Bij de welpen groep 4 t/m 6 mag CBS Maranatha uit Winschoten haar titel verdedigen en bij de pupillen, groep 7/8, is dat CBS De Loopplank uit Blijham.

Provinciaal Groningse titel

De kampioenen en de nummer 2 in beide leeftijdscategorieën plaatsen zich sowieso voor het provinciaal Gronings kampioenschap dat begin volgend jaar plaatsvindt.

Ontstaan schooldammen

In 2013 is de kiel gelegd voor het huidige scholendamtoernooi, waarbij alle basisscholen in de gemeente Oldambt werden geïnviteerd. Kampioen werd OBS “De Uilenburcht” uit Beerta, waarbij destijds in één leeftijdscategorie werd gespeeld. Het jaar daarop werd de richtlijn van de KNDB aangenomen met groep 4 t/m 6 de welpen en groep 7/8 de pupillen. OBS De Tweemaster uit Winschoten wist in beide categorieën de finale te halen. Bij de welpen werd het zelfs een 4e plaats (2015) en bij de pupillen de 6e plaats (2016) van Nederland. Dan te bedenken dat in het voortraject zo’n 2500 teams, oftewel, viertallen aan deze discipline deelnemen.

Jeugdafdeling

Damclub Winschoten heeft na 10 jaar schooldammen een florerende jeugdafdeling in haar gelederen. Aan het scholendamtoernooi was vanaf het begin een persoonlijk kampioenschap gekoppeld. Daarna sloten de liefhebbers zich aan bij de jeugdafdeling.

Vervolgens werd de leden elke woensdagmiddag onderwezen in de damsport, waarbij  allereerst de spelregels de revue passeerden. Na verloop van tijd kon een damdiploma worden behaald. Om de theorie in praktijk te brengen werden interne kampioenschappen georganiseerd en kwamen de zogenaamde “Regio cup jeugdtoernooien” langs. Daarnaast konden de leden zich plaatsen voor de provinciale en landelijke kampioenschappen.

Door een samenwerkingsverband met bibliotheek Winschoten en de plaatselijke damclub zetelt de jeugdafdeling, sinds oktober 2022, in de “cursusruimte” van de bibliotheek Winschoten.