Zestal leden Damclub Winschoten naar “Brunssum Open” en Hoogeveen Open”

De vakantieperiode staat garant voor deelname aan de “Open” damtoernooien. Zojuist is “Heerhugowaard Open” en Nijmegen Open” afgerond, met respectievelijk GMI Alexander Schwartsman spelend voor Israël en GMI Martin Dolfing uit Groningen als winnaar. Zaterdag 3 augustus t/m zaterdag 10 augustus staat Brunssum Open op de damkalender van de FMJD en de KNDB. Deze 46e editie omvat 9 ronden “Zwitsers systeem” met een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Momenteel staan ruim 70 spelers op de deelnemerslijst. Dichter bij huis staat een week later de 15e editie van het traditionele damtoernooi “Hoogeveen Open” gepland van maandag 12 augustus t/m zaterdag 17 augustus. Tot op heden is Hoogeveen Open, qua deelname het grootste toernooi in Nederland, waarvan 24 spelers met een damtitel achter hun naam. Van Nationale Meester MN tot Internationaal Grootmeester GMI, waarbij de gemiddelde speelsterkte, van alle deelnemers, momenteel op 2022 FMJD punten staat. Omgerekend naar KNDB rating is dat ongeveer 1100 punten. Als speellocatie is wederom gekozen voor MFC De Magneet in de Hoogeveense wijk Krakeel. De ruim 120 deelnemers komen naast Nederland uit Frankrijk, Mali, Israël, Litouwen, Frans-Guyana, Portugal, Polen en België. Beide toernooien staan overigens onder auspiciën van de Fédération Mondiale du Jeu de Dames oftewel de Werelddambond. In Hoogeveen gaat het om 8 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 80 minuten + 1 minuut bonus per zet”. De organisatie berust wederom bij de Hoogeveense Damclub (HDC) en de arbitrage is in goede handen van Johan Demascure uit België. Alle dagen staat één ronde gepland met op dinsdag en donderdag 2 ronden. Dagen met één ronde wordt overigens gestart om 13:00 uur en met twee ronden om 9:30 uur en de middagronde om 15:00 uur. Zaterdag start de laatste ronde voor iedereen om 10:00 uur.

Jeugdtoernooi in Hoogeveen
De laatste jaren zet de Hoogeveense Damclub (HDC) zich in voor de jeugddammers en heeft naast het hoofdtoernooi een zogenaamd jeugdtoernooi georganiseerd. Hieraan worden naast vijf “eigen” jeugdleden nog een drietal spelers van ander verenigingen geïnviteerd. Er worden dan 2 groepen van 4 spelers gevormd die op maandag, woensdag en vrijdag vanaf 13:00 uur een zogenaamd rondtoernooi afwerken, eveneens onder een speeltempo van “Fischer 80 + 1”. Op zaterdag 17 augustus wordt vanaf 10:00 uur de finale gespeeld tussen de nummer 1 van elke groep, vervolgens nummer 2 tegen elkaar, enzovoort.

Zes leden Damclub Winschoten actief bij “Open” toernooien
Damclub Winschoten is met 6 spelers vertegenwoordigd in Brunssum en Hoogeveen. Rob Knevel uit Midwolda neemt deel in Brunssum. Janick Lanting uit Bad Nieuweschans, Han Tuenter uit Westerlee, Elize van der Kamp uit Beerta, Jakob Pronk uit Winschoten en plaatsgenoot Geert Lubberink gaan naar Hoogeveen. Elize van der Kamp maakt tevens haar debuut en gaat deelnemen aan het jeugdtoernooi.

Elektrische damborden
Al sinds jaar en dag worden de 10 partijen in de top van het klassement gespeeld op zogenaamde elektrische damborden, waarbij de zetten, met enige vertraging, door de liefhebbers en/of thuisfront kunnen worden gevolgd. Deze partijen komen automatisch op “toernooibase” van de KNDB. Daarnaast worden de overige partijen na afloop eveneens op “toernooibase” gezet voor eventuele training en analyse. Tevens worden na elke ronde, volgens een ingenieus systeem van de KNDB en FMJD de ratingpunten aangepast.