Vijf leden Damclub Winschoten naar “Hoogeveen Open”

In week 33 (maandag 16 augustus t/m zaterdag 21 augustus) vindt de 12e editie van het internationale damtoernooi “Hoogeveen Open” plaats in Zuid-Drenthe. Evenals vorig jaar speelt zich dit af in Multifunctioneel Centrum (MFC) de Magneet in de Hoogeveense wijk Krakeel. Ondertussen hebben zich ruim 100 liefhebbers ingeschreven, die virtueel in 9 klassen strijden om de prijzen. Aan dit sterk bezette toernooi, dat onder auspiciën staat van de Wereld Dambond (FMJD) nemen 20 dammers deel met een damtitel, waaronder 2 Internationale Grootmeesters, namelijk GMI Martin Dolfing uit Groningen en Jean Marc Ndjofang uit Kameroen. De gemiddelde FMJD rating bedraagt namelijk 1998 punten, oftewel ruim boven de 1000 KNDB ratingpunten. Naast Nederland komen de deelnemers uit Tsjechië, Kameroen en Curacao.

Damclub Winschoten

Damclub Winschoten neemt deze editie met 5 leden deel, namelijk Jakob Pronk uit Winschoten, Ben Dekens uit Eext, Janick Lanting uit Bad Nieuweschans, Han Tuenter uit Westerlee en Geert Lubberink uit Winschoten. Verder is Oost Groningen vertegenwoordigd door Bé Brakels uit Ter-Apelkanaal.

8 ronden “Zwitsers systeem”

In week 33 worden dus 8 ronden “Zwitsers systeem” afgewerkt onder een speeltempo van “Fischer 80 minuten + 1 minuut per zet”. Alle dagen staat 1 partij op het programma, met op dinsdag en donderdag 2 partijen. Daarnaast komen 8 jeugdleden in actie die in 2 groepen van 4, een zogenaamd rondtoernooi afwerken. Zaterdag 21 augustus komen dan de nummers 1 tegen elkaar in de finale, evenals de nummers 2 enz. De jongelui werken hun partijen af onder hetzelfde speeltempo als het hoofdtoernooi. Het gehele toernooi staat overigens onder arbitrage van MI Frank Teer met assistentie van Maarten Wichgers.

Laatste toernooi voor de Nationale Competitie

De fysieke damtoernooien, die als basis een week duren, draaien deze zomer weer op volle toeren. Uiteraard met inachtneming van de coronamaatregelen begon het in Heerhugowaard, daarna Nijmegen (predicaat Open NK) en Soest. Vervolgens Brunssum waarna het “damcircus” week 33 neerstrijkt in Hoogeveen. Het “Zomerdamtoernooi Friesland PFDB 2021” nam met 32 deelnemers echter 8 weken in beslag. Bovengenoemde toernooien zijn een mooie “generale” voor de Nationale Competitie dat begint op 18 september en gezien wordt als de sterkste teamcompetitie ter wereld.