19-jarige Lisa Scholtens uit Slagharen speelt kloksimultaan bij Damclub Winschoten

De 19-jarige Lisa Scholtens uit Slagharen gaat woensdagavond 18 september, ter voorbereiding, een kloksimultaan dammen afwerken tegen een 16-tal spelers van Damclub Winschoten in het gebouw van S.V. Bovenburen aan de Tromplaan in de Molenstad.
Deze “generale repetitie” is ter voorbereiding op de wereldrecordpoging kloksimultaan, die vrijdag 27 september op de internationale damkalender staat. Lisa neemt het dan, in sportcentrum Drachten, op tegen 25 ervaren dammers, waarbij het speeltempo voor zowel de deelnemers als Lisa op 50 zetten in 2 uur staat. Na de tijdcontrole resteren nog 25 zetten in 1 uur. Volgens dit speeltempo kunnen partijen zomaar 4 tot 5 uur duren. Grofweg gezegd moet Lisa het doen met ongeveer 5 seconden per zet. De gemiddelde rating van de tegenstanders ligt zo rond de 1885 FMJD punten, waarbij ze een scoringspercentage van 70% dient te halen om het record te laten erkennen. Zelf heeft Lisa 2149 FMJD ratingpunten oftewel omgerekend 1245 KNDB ratingpunten.

Werelddambond
Deze wereldrecordpoging kloksimultaan dammen staat overigens onder auspiciën van de FMJD Fédération Mondiale du Jeu de Dames oftewel de Werelddambond. De werelddambond FMJD kent twee categorieën, namelijk mannen en vrouwen. Het wereldrecord bij de mannen is, sinds 2023, in handen van GMI Martijn van IJzendoorn tegen maar liefst 50 tegenstanders! Bij de vrouwen is deze titel echter nog vacant, dus heeft Lisa de primeur om deze recordpoging te vestigen. Haar palmares bestaat, naast provinciale titels uit diverse NK’s, EK’s en WK titels bij de jeugd. In het jaar dat een jeugdspeler 20 jaar wordt ben je senior. Het afgelopen WK voor de vrouwen op Curacao maakte Lisa overigens haar debuut en behaalde een keurige 4e plaats. Lisa (MIF) is onderhand (inter)nationaal meester. Als lid van de “Droomdamsters” is deze recordpoging een unieke kans voor de promotie van het meisjes en vrouwen dammen, daarbij wordt ze nog gesteund door het “Fitter Brein” en Sportbedrijf Drachten. Tenslotte speelt Lisa Scholtens in het eerste team van HDC Hoogeveen dat uitkomt in de ereklasse, de eredivisie van het dammen.

Damfestijn in Drachten
Het sportcentrum Drachten staat van 19 t/m 28 september in het teken van de damsport.
Het NK voor senioren begint 19 september, met op zaterdag 21 september het NK voor club-viertallen (speeltempo “Fischer 5+5”) Vrijdag 27 september kloksimultaan door Lisa Scholtens en zaterdag 28 september start het Grand Prix voor vrouwen (speeltempo “Fischer 7+3”) en eveneens het 4e meisjesdamtoernooi voor spelers t/m 15 jaar, met daarnaast voor de begeleiders c.q. ouders een workshop. Tenslotte verzorgd 6-voudig ex-wereldkampioen GMI Harm Wiersma de explicatie van de partijen bij de senioren.