12 jarige Demi Peters wint MTB Open jeugddamtoernooi in Hoogeveen

Maandag 13 augustus gaven ruim 100 dammers acte de préséance in “Het Knooppunt” in Hoogeveen voor de 9e editie van het MTB Open damtoernooi. Onder auspiciën van de werelddambond (FMJD) werkte de hoofdgroep met 96 deelnemers 8 ronden “Zwitsers systeem” af onder een speeltempo van “Fischer 80 min + 1 min”, waarbij de spelers naast Nederland uit Kameroen, Senegal, Rusland, België en Duitsland kwamen. De organiserende Hoogeveense damclub (HDC) had wederom, internationaal scheidsrechter, Johan Demasure uit België bereid gevonden de arbitrage op zich te nemen. Winnaar, met 13 punten, werd MI Michiel Kroesbergen uit het Gelderse Emst, nipt voor GMI Wouter Sipma uit Hijken. Daarnaast werkten een 8 tal jeugdige damtalentjes, uit de regio, het invitatietoernooi af. In 2 groepen van 4 werd op maandag, woensdag en vrijdag een zogenaamd “rondtoernooi” gespeeld. Zaterdag 18 augustus werden de finales afgewerkt tussen de nummers 1 uit elke groep. Dat gold eveneens voor de nummers 2, 3 en 4. De 11 jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans en de 12 jarige Demi Peters uit het Duitse Bunde scoorden beide, in het hol van de leeuw, 100% in de voorronden. In de finale streden zodoende beide clubgenoten van Damclub Winschoten om de 1e en 2e plaats. Onder hetzelfde speeltempo als de hoofdgroep waren Janick en Demi, in deze zinderende finale, ruim 3 uur aan het bord gekluisterd. Na goed verweer van Janick Lanting trok Demi Peters in deze marathonpartij de winst naar zich toe, wat haar de felbegeerde titel opleverde. Janick kon met het zilver eveneens terugzien op een geslaagd toernooi. Tenslotte gaven Janick en Demi te kennen zich volgend jaar te willen inschrijven bij de hoofdgroep. Clubgenoot en debutant Han Tuenter uit Westerlee kwam in deze groep tot een verdienstelijke 6 punten. Gezien het deelnemersveld met een gemiddelde rating van 1024 punten een goed resultaat. Han zag namelijk zijn rating stijgen van 835 naar 863 punten.