DCH Heerenveen 2 – Damclub Winschoten 9 – 11

Damclub Winschoten heeft zaterdag 9 december in Heerenveen de “sleutelwedstrijd” in de 1e klasse A tegen Heerenveen 2 met 9 – 11 gewonnen en daarmee een flinke stap gezet richting klasse behoud. Deze teamprestatie kwam tot stand door winst van Ben Dekens en
Martin Viel, aangevuld met remises van Katrinus Posthumus, Han Braakhuis, Johan Mulder,
Jan Aeilkema, Henk Prak, Gerco Lubberink en Geert Lubberink. Zaterdag 16 december staat de “thuiswedstrijd” tegen ADG Amersfoort gepland.

Uitslagen 6e ronde KNDB 1e klasse A

10. Iepie Poepjes-Koopman – Han Braakhuis 1 – 1
9 – 11

Wedstrijdverloop
In de voorbeschouwing was al geopperd dat Heerenveen in thuiswedstrijden in haar sterkste opstelling achter de borden komt en gezien het gemiddelde ratingverschil van 1016 om 990 punten konden de Winschoters, hun borst nat maken en een zware middag tegemoet zien. Maar net als in voorgaande wedstrijden stegen de Winschoters boven zichzelf uit en poetsten het ratingverschil moeiteloos weg. Na de ongeslagen status in “thuiswedstrijden” is dit zowaar de eerste “uitzege” voor de promovendus in de 1e klasse A. Hierbij scoorde Martin Viel na winst tegen Ulbe Koopman het 10e en 11e punt, een puike prestatie gezien het ratingverschil van ruim 100 punten in het nadeel van Martin. De wedstrijd was amper begonnen of Ben Dekens won met een ingenieus openingszetje van Geert van de Molen, 0 – 2. Saillant detail, Geert van der Molen was tot deze wedstrijd topscoorder van Heerenveen 2. Maar na een paar uur spelen kwam Heerenveen 2 langszij na verlies van Jan Starke tegen Martin Boersbroek, 2 – 2. Jan Starke werd in het middenspel verrast door de “boogzet”, hetgeen Martin Boersbroek een dam opleverde. Achtereenvolgens kwamen Henk Prak, Gerco Lubberink, Han Braakhuis, Jan Aeilkema, Katrinus Posthumus, Johan Mulder en Geert Lubberink remise overeen met respectievelijk Wim van der Molen, Johnny Modderman, Iepie Poepjes-Koopman, Anne Dekker, Jelte Veld, Sipke Wagenaar en Henk Hosper. Katrinus Posthumus kon jammer genoeg zijn ratingverschil van 1205 om 1060 niet in winst omzetten tegen Jelte Veld. Katrinus Posthumus en Gerco Lubberink hadden wel kansrijke posities op het bord staan, maar konden dit niet omzetten in winst. Daarentegen trof Geert Lubberink in Henk Hosper, de hoogste in rating 1125 om 989 punten, wat overigens niets afdoet aan de prestaties van de overige clubleden. Maar hier was het krachtsverschil “op papier” niet zo groot. Ook Henk Hosper kon zijn ratingvoordeel niet omzetten in winst, wat na 4½ uur spelen resulteerde in een puntendeling. Martin Viel behaalde tenslotte een puike overwinning tegen Ulbe Koopman, waarbij Martin met een “voorpost” de basis legde voor de latere belangrijke zege. Achteraf gezien een prachtige teamprestatie.

Programma 7e ronde op 16 december
Winschoten – ADG Amersfoort
Roden/Leek – DCH Heerenveen 2
Damkring Emmeloord – BDV Borne
Eye-t Webdesign Wapenveld – Dokkum
EDC Enschede – DC Fryslân 2 Oenkerk
OG Drachten – MTB 2 Hoogeveen 13 – 7 (gespeelde op 14 okt.)