Mirjam Venema uit Bad Nieuweschans geslaagd voor Van der Wal damdiploma

Mirjam Venema uit Bad Nieuweschans is woensdagmiddag 7 december in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten geslaagd voor haar Van der Wal damdiploma. De cursus voor dit diploma behandeld de grondbeginselen van het dammen. Dan moeten we in eerste instantie denken aan het toepassen van de spelregels, bijvoorbeeld meerslag gaat voor en slaan is verplicht (ook achteruit). Een aansprekend voorbeeld is de “Coup Turc” waarbij pas na het uitvoeren van de combinatie, de geslagen schijven van het bord worden verwijderd. Je mag namelijk slechts één keer over een schijf slaan, echter wel twee keer over een speelveld. De vervolgcursus gaat weer een stapje verder in de materie, met name de eenvoudige openingscombinaties passeren de revue. Verder moeten we denken aan schijfoffer, stille zet, zetdwang, achterlopen, tussenlopen, aanvallen, verdedigen en eindspel. Het kader van Damclub Winschoten is uiteraard bereidt de cursisten/leden te assisteren bij de cursus. Naarmate de kennis wordt vergroot, wordt het dammen steeds leuker.
Het bijbehorende diploma werd tenslotte uitgereikt door Harrie Molthoop als voorzitter van Damclub Winschoten