Janick Lanting uit Bad Nieuweschans geslaagd voor damdiploma “Wiersma zwart”

De 10 jarige Janick Lanting uit Bad Nieuweschans is woensdagmiddag 11 oktober in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten geslaagd voor het damdiploma “Wiersma zwart”. Janick kwam zo’n 1½ jaar geleden met de damsport in aanraking via het schooldammen op OBS Houwingaham in Bad Nieuweschans. Vervolgens meldde Janick zich bij de jeugdafdeling van Damclub Winschoten, waar de grondbeginselen van het dammen werd onderwezen. Deze beginnerscursus sloot Janick succesvol af met het Van der Wal diploma. Daarna startte Janick met de vervolgcursus “Wiersma wit”, die een stapje verder gaat in de theorie. Ook voor dit diploma slaagde Janick met vlag en wimpel. Onderhand was Janick begonnen met het “Wiersma zwart” gedeelte, dat de moeilijkheidsgraad langzaam opvoert. Deze cursus had Janick vrij snel onder de knie, waarna een proefexamen werd afgenomen. Met voldoende resultaat kon Janick met een gerust hart beginnen aan het examen en slaagde vervolgens met ruime cijfers. Na afloop mocht Janick Lanting uit handen van voorzitter Harrie Molthoop van DC Winschoten het felbegeerde diploma in ontvangst nemen. Volgende week begint Janick aan de vervolgcursus “Sijbrands wit”, dat wederom een stapje verder gaat in de theorie.