Vier leden Damclub Winschoten geslaagd voor “Wiersma wit” diploma

Grieko Kruijer uit Wedderveer, Anke Sijbesma uit Winschoten, Wim Westerbeek eveneens uit Winschoten en Richard de Rooy uit Wedde zijn dinsdagavond 24 mei alle vier geslaagd voor hun damdiploma “Wiersma wit”. De vier diploma’s werden op de laatste clubavond van het seizoen (31 mei) uitgereikt door Ben Haan als voorzitter van Damclub Winschoten. Nadat Grieko, Anke, Wim en Richard vorige seizoen waren geslaagd voor hun eerste certificaat, het Van der Wal diploma werd het afgelopen jaar getraind voor “Wiersma wit”. Daarbij werden ze op een vakkundige wijze begeleid door Harrie Molthoop. Deze vier liefhebbers van de damsport zijn super enthousiast en gaan volgend seizoen op voor “Wiersma zwart”.

Theorie
De Van der Wal cursus behandeld als basis de grondbeginselen van het dammen, waarbij in eerste instantie de spelregels aan bod komen. Daarna komen onder andere langs: aanvallen, combineren, vastzetten, damhalen, opbouwen en eindspel. Dit allemaal natuurlijk in hun eenvoudigste vorm. Daarbij moeten we denken dat de oplossingen meestal 1 of 2 zetten diep zijn. De “Wiersma wit” cursus gaat weer een stapje verder in de theorie, waarbij de basiskennis wordt uitgebreid met combineren, aanvallen en verdedigen. Vanzelfsprekend zit de oplossing nu wat dieper. Met het “van der Wal” diploma en “Wiersma wit” op zak, sluit de vervolgcursus “Wiersma zwart” naadloos hier op aan.