Drentse Dambond Cup

Jeugd damclub Winschoten in de prijzen
Afgelopen zaterdag is in het Drentse Zuidwolde de 2e ronde om de Drentse Dambond Cup afgewerkt. Dit toernooi dat onder auspiciën staat van de Drentse Dambond wordt sinds jaar en dag afgewerkt bij 4 damclubs, namelijk Damclub HDC Hoogeveen, Damclub Zuidwolde, Damclub DTC Hijken en Damclub Roden/Leek. Deze damclubs zorgen op zo’n dag voor een speelzaal en de prijzen. De plaatselijke damclub Zuidwolde had gezorgd voor een uitstekende accommodatie in de “Boerhoorn”. Jeugdleider Christiaan Groote kon om half twee een 37 tal jeugdige dammers verwelkomen, die door de Drentse jeugdleider Rik Smit in 5 groepen van 8 werden verdeeld. De sterkste dammers werden in groep 1 en 2 ondergebracht. Alleen groep 1 bestond traditiegetrouw uit 6 sterkste jeugddammers die tevens de partijen moesten afwerken in het bijzijn van  de klok onder een speeltempo van “Fischer” 15+5 d.w.z. 15 basisminuten aangevuld met 5 bonusseconden per zet. Damclub Winschoten was met 5 jeugdleden afgereisd naar Zuid Drenthe en konden terugzien op een goede prestatie. Rianne Houwen uit Heiligerlee, Niels Schuur uit Beerta, en Glenn Bisschop uit Winschoten bereikten alle drie de 4e plaats in respectievelijk groep 3, 4 en 5. Deze prestatie werd beloond met een medaille. Cayn Nomden en Armando Doddema beide uit Winschoten gingen met een beker huiswaarts. De nrs. 1,2 en 3 in elke groep werden namelijk beloond met een beker. Cayn werd 3e in groep 4 en Armando kwam tot de 2e plaats in groep 5.  Algemeen kampioen in groep 1 werd Vincent Houtjes uit Heerde. Na afloop werden de prijzen uitgereikt door de voorzitter van Damclub Zuidwolde Leo Hazen. Zoals gewoonlijk mochten de dammers in spe zich verheugen in een grote publieke belangstelling. De 3e ronde van de DDB Cup vindt plaats op zaterdag 1 februari in het Drentse Hijken.

Jeugddammen
De jeugdige dammers kwamen grotendeels uit Warffum, Groningen, Roden/Leek, Hijken, Hoogeveen, Zuidwolde (bij Hoogeveen), Heerde/Wapenveld en Winschoten. De damverenigingen uit deze plaatsen kunnen allemaal bogen op een goed geoutilleerde jeugdafdeling. Deze toernooien, zijn in combinatie met het schooldammen een uitstekende voorbereiding op de halve finales om het Nederlands Kampioenschap dammen dat 15 maart zijn beslag krijgt met de halve finales Welpen. De pupillen en junioren komen 2 weken later in actie. De aanmeldingsdatum sluit op 8 februari.