Gerco Lubberink succesvol op damtoernooi Hoogeveen Open

Het 19 jarig damtalent Gerco Lubberink uit Winschoten heeft met 9 punten uit 8 wedstrijden een goede prestatie neergezet op het Internationale MTB Open damtoernooi in Hoogeveen en 2 prijzen in de wacht gesleept. Maandag 11 augustus streken op dit 1e lustrum 120 dammers neer in dorpshuis “Het Knooppunt”, waarbij de Hoogeveense damclub HDC tekende voor de organisatie. Omdat dit toernooi, een internationale bezetting kende werd gespeeld onder auspiciën van de Werelddambond (FMJD= Fédération Mondiale du Jeu de Dames), waarbij de speelsterkte automatisch wordt uitgedrukt in FMJD-, alsmede in KNDB ratingpunten. Het 15 jarig supertalent Jan Groenendijk uit Wageningen (MF = Nationaal meester) werd op dit 6 dagen durende toernooi met 8 ronden “Zwitsers” systeem glorieus winnaar met 12 punten. Op weerstandspunten werden de twee Grootmeesters Aleksej Domchev uit Litouwen en Flaubert Ndonzi uit Parijs tweede en derde. Jan pakte begin augustus nog de Europees titel bij de aspiranten. De 1e ronde vond plaats volgens een geleide loting, waarna de spelers na elke ronde met een gelijke aantal punten aan elkaar werden gekoppeld. Gerco Lubberink kende maandag 11 augustus een droomstart met winst tegen Peter Boonstra uit Gieten. Deze prestatie (grootste ratingverschil) was tevens voldoende voor de rondeprijs, bestaande uit Drentse streekproducten. Dinsdag werd verloren tegen Edwin Heslinga (MF) uit Leeuwarden en Linda Schnieders uit Schiedam. Woensdag kwam de omslag en werd gewonnen tegen Ilse Barf uit Leek. Donderdag volgde een puntendeling tegen Nyamjargal Munkhbaatar (GMIF) uit Mongolië en een overwinning tegen Jan Koerselman uit Lochem. Vrijdag kwam Gerco net iets te kort tegen Tim Vermeulen uit Barchem, maar op de slotdag boekte Gerco een knappe zege tegen de sterker geachte Rima Danileviciene (MFF) uit Litouwen. Met een score van 9 punten uit 8 wedstrijden was Gerco terug te vinden op een 42e plaats in het eindklassement.

Gerco winnaar FMJD ratingklassement 1876 tot 1950 punten
Alle deelnemers waren ingedeeld in hun eigen virtuele ratinggroep. Gerco Lubberink wist in zijn ratingklassement de 1e prijs te bemachtigen, nipt voor talent Tom Knapen uit het Geldersche Laren en John Folkers uit Steenwijk.

Arbitrage
De arbitrage werd verzorgd door de befaamde Belgische scheidsrechter Johan Demasure.
Johan paste op vakkundige wijze de internationale reglementen toe. Het speeltempo bedroeg evenals voorgaande jaren “Fischer 80 + 1”. D.w.z. elke speler kreeg als basis 80 minuten tot zijn beschikking, aangevuld met 1 bonusminuut per zet.

Oost Groninger dammers
De overige dammers uit Oost Groningen, Bé Brakels uit Ter Apelkanaal en Geert Lubberink uit Winschoten waren minder succesvol op dit toernooi. Bé Brakels bezette de 106e plaats met 5 punten en Geert Lubberink schoof vorige week 7 punten bijeen en eindigde op een 75e plaats. Qua ratingpunten schoot Gerco Lubberink omhoog van 871 naar virtueel 903 KNDB ratingpunten, terwijl Bé Brakels op de virtuele lijst zakte van 856 naar 841 punten. Geert Lubberink zakte daarentegen van 1018 naar 1007 ratingpunten.