Pupillen Damclub Winschoten 5e op NK clubteams

De jeugd van Damclub Winschoten maakte afgelopen zaterdag haar debuut op het NK dammen voor jeugd clubteams in “De Oase” te IJsselstein. Alle bij de KNDB aangesloten verenigingen konden één of meerdere teams afvaardigen in de categorieën aspiranten, pupillen en welpen. De welpen en pupillenteams bestonden uit 4 tallen, de aspiranten uit trio’s. Organisator Gerard Bruins van de KNDB kon die morgen ruim 100 dammertjes welkom heten. Damclub Winschoten had met 2 welpen- en 1 pupillenteam ingeschreven.
In de eindklassering was Winschoten bij de welpen terug te vinden in de onderste regionen. Bij de pupillen daarentegen werd een verdienstelijke 5e plaats uit het vuur gesleept.
HDC Hoogeveen werd zowel bij de pupillen als de welpen Nederlands kampioen.
Het welpenteam van Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen pakte brons.

Speeltempo
Het speeltempo had de KNDB vastgesteld op “Fischer 10+5”, hetgeen betekent 10 basis-minuten aangevuld met 5 bonusseconden per zet. De pupillen werkten een z.g. rond-toernooi af met de 10 aanwezige teams. De 12 welpenteams speelden 9 ronden “Zwitsers”.

Gelegenheidsteam
Het pupillenteam van DC Winschoten bestond naast Niels Schuur en Karsten Lich, uit Lotte Meijer en Wietze Veenstra van DV Warffum. Daar Warffum geen “eigen” team kon formeren, werd aangeklopt bij DC Winschoten. DC Winschoten reageerde positief op dit verzoek, waardoor Lotte en Wietze konden meespelen bij de pupillen en Joost Meijer in het 2e welpenteam. De jeugdleider van DC Winschoten was de mening toegedaan dat deze constructie een goede keuze was voor de damontwikkeling van alle teamleden. Wietze werd topscoorder met 12 punten, Lotte kwam tot 7 punten. Niels en Karsten kwamen beide tot 6 punten. Met 2 overwinningen, aangevuld met 4 puntendelingen werd een keurige 5e plaats bereikt.

Welpen team Sibma
Op verzoek konden de vier jeugdleden, Merel, Jari, Thijmen en Stan Sibma uit Blijham uitkomen in één team, Winschoten 1. Omdat Merel na de jaarwisseling als dampupil door het leven gaat, was dit de laatste mogelijkheid, uit te komen in één welpenteam. Ook nu vond de jeugdleider van DC Winschoten dit een leuk initiatief om te honoreren. Teamleider Marcel Sibma loodste zijn kroost die dag, feilloos door het toernooi. Dat het team Sibma een homogene samenstelling had, bleek uit de behaalde 23 bordpunten. Thijmen kwam tot 7 punten, Merel en Stan beide 6 punten en Jari 4 punten.
Team 1 kwam tot één overwinning, aangevuld met één puntendeling.

Welpen Winschoten 2
Ashwien Mahabier, Femke Lutterop, Joost Meijer, Armando Doddema en Cayn Nomden vormden samen Winschoten 2. Om elk teamlid speelervaring te laten opdoen, kwamen alle spelers 7 keer in de wei. Cayn Nomden werd topscoorder van het tweede met 10 punten uit 7 wedstrijden, gevolgd door Armando Doddema met 7 punten en Joost 6 punten. Ashwien Mahabier schoof één partij remise en benjamin Femke Lutterop kwam dit keer niet tot scoren, maar zat dicht bij de punten. Team 2 won één keer en speelde 2 keer met 4-4 gelijk.

Wedstrijdervaring
De deelnemende jonge dammers deden afgelopen zaterdag een schat aan wedstrijdervaring op dat ze begin volgend jaar zowel kunnen gebruiken bij de persoonlijke kampioenschappen, als bij de wedstrijden in teamverband. Vanaf maart beginnen namelijk de ½ finales om de Nederlandse titel in alle jeugdcategorieën van junior, aspirant, pupil, welp tot benjamins.
In april volgt nog de ½ finale schooldammen.