Sterk debuut Damclub Winschoten op NK clubteams

Het jeugdteam van Damclub Winschoten debuteerde afgelopen zaterdag op het NK dammen in het Utrechtse Denksportcentrum “Den Hommel”. Gerard Bruins uit Hoogeveen kon als jeugdcommissielid van de KNDB zaterdagmorgen 19 teams uit alle windstreken verwelkomen in één der zalen van het Denksportcentrum in de Domstad. De jeugdteams werden gevormd door een junior aan bord 1, aspirant of pupil bord 2, pupil of welp aan bord 3 en 4. Met die restrictie dat een junior niet aan lagere borden mocht uitkomen. Daarentegen een welp wel aan bord 1. Met 10 ronden “Zwitsers systeem” onder een speeltempo van “Fischer 5+5” gingen de jonge dammers om half elf van start. De eerste ronde ging uiteraard volgens loting, waarna het Zwitsers systeem in werking trad. Na elke ronde werden de uitslagen op internet gezet. Gerard Bruins werd daar bijgestaan door
Eva Houtjes, Zainal Palmans en Rik Smit. Daarnaast had Gerard steun van enkele bekende tafelarbiters, waaronder Heike Verheul, Johan Haitink, Henk Stoop en Gert Bosker. Het team van Damclub Winschoten bestond uit 6 spelers, namelijk Rianne Houwen uit Heiligerlee, Glenn Bisschop Winschoten, Karsten Lich Winschoten, Niels Schuur uit Beerta, Cayn Nomden uit Winschoten en plaatsgenoot Gerco Lubberink. Gerco was, met 19 jaar, als junior aan bord 1 gekluisterd, maar de overige 5 spelers gingen volgens een ingenieus systeem onderling rouleren, zodat iedereen 6 partijen kon spelen. De jeugdleider van Damclub Winschoten vond het van eminent belang dat de jonge dammers NK ervaring op konden doen, hetgeen hun damcarrière ten goede komt. Het team van Winschoten eindigde tenslotte op een eervolle 17e plaats met 7 punten uit 10 wedstrijden. Kampioen werd WSDV uit Wageningen, 2e HDC uit Hoogeveen en 3e SNA uit Heerhugowaard. Het team van Damgenootschap “Het Noorden” uit Groningen, vorig jaar derde, kwam nu als 5e, net achter HDC 2 uit Hoogeveen over de eindstreep. De prijzen werden uitgereikt door KNDB bestuurslid Cees de Leeuw.

Individuele klassement
Naast de 19 jarige Gerco Lubberink, die 10 partijen speelde, werkten de overige 5 spelers, Karsten Lich, Rianne Houwen, Niels Schuur, Glenn Bisschop en Cayn Nomden elk 6 wedstrijden af. Via een ingenieus systeem was Gerco de vaste bord 1 speler. Daar het koppel Karsten en Niels de enigste pupillen in het team waren, konden ze wat meer tegengewicht bieden en werden zij door hun jeugdleider op bord 2 ingepland. Daar konden ze namelijk ook een aspirant treffen in de leeftijd van 14, 15 of 16 jaar.

Wedstrijdverloop
De 1e wedstrijd ging met 5-3 nipt verloren tegen het 2e team van Romp Leder D.A.M uit het Brabantse Dongen. In de 2e ronde schoten Rianne, Cayn, Niels en Gerco uit hun slof met 8 – 0 tegen BDV Brummen. (De latere nr. 19 in het eindklassement) Daarna kwam een dipje met 3 verliespartijen op rij 7-1 , 8-0 en 6-2. Na de middagpauze ging het crescendo en werden 5 wedstrijdpunten bij elkaar gesprokkeld, eerst kwam de “dummy” langs (om een even aantal te creëren) 8-0. Daarna volgde een vlekkeloze 5-3 winst op het 1e team uit het Brabantse Dongen. De 8e ronde ging met 6-2 verloren. De 9e ronde werd nog een knappe 4-4 puntendeling behaald tegen het op de 9e plaats staande DC Reeuwijk. De laatste ronde had de computer DC Winschoten gekoppeld aan SNA uit Heerhugowaard dat op de 3e plaats stond. SNA was achteraf een maatje te groot. Maar Rianne liet de Noord Hollanders nog even schrikken en zorgde voor een daverende verrassing met een knappe zege op het 3e bord. De overige spelers van DC Winschoten kwamen echter net iets te kort 2-6. SNA Heerhugowaard bleef door dit resultaat op de 3e plaats staan.

Individueel klassement
Gerco Lubberink 10-12
Rianne Houwen 6- 7
Cayn Nomden 6- 5
Niels Schuur 6- 5
Glenn Bisschop 6- 5
Karsten Lich 6- 1

Met de aantekening dat Karsten en Niels “op papier” de sterkste tegenstanders konden treffen. De wedstrijd tegen de “dummy” waren Cayn en Karsten niet opgesteld.
Glenn speelde in de laatste ronde moedig aan het 2e bord tegen SNA Heerhugowaard.
Resumerend: Damclub Winschoten kon in de onderste regionen goed meekomen en heeft reeds nu besloten, volgend jaar wederom met minimaal één team deel te nemen.
Allereerst komt 20 december nog het NK voor clubteams langs. Dit bestaat uit viertallen junioren-, aspiranten-, pupillen- en welpenteams. Winschoten schrijft in met één pupillen- en 2 welpenteams.

Alle gedetailleerde resultaten zijn terug te vinden op “Toernooibase dammen”