Welpenteam DC Winschoten 5e op NK Dammen

Op het NK dammen voor clubteams in Emmen heeft het welpenteam van Damclub Winschoten zaterdag 14 november een keurige 5e plaats behaald. In het atrium van Woonwijkcentrum Holdert werden de finales afgewerkt om de NK titels in de categorieën welpen (9 teams), pupillen (10 teams), aspiranten en junioren. De teams bestonden uit viertallen, waarbij een speeltempo van “Fischer 10+5” werd gehanteerd. Het welpenteam van Winschoten bestond uit Jari Sibma, Thijmen Sibma, Stan Sibma en Cayn Nomden. Cayn werd topscoorder van het team met 12 punten uit 8 partijen, op de voet gevolgd door Stan met 10 punten. HDC Hoogeveen werd hier kampioen. Het pupillenteam van DC Winschoten was in deze finale terug te vinden in de onderste regionen. Het team werd gevormd door Merel Sibma. Britt Jeths, Kyra van Driel, Amanda Lich en Karsten Lich. Merel werd hier topscoorder met 7 punten uit 8 partijen. Hier werd DC Den Haag kampioen.

Twee wedstrijden gemist
Het welpenteam had deze zaterdag “de pech” dat Thijmen en Jari Sibma niet tijdig aanwezig konden zijn in Emmen, waardoor ze 2 wedstrijden niet inzetbaar waren. Hierdoor begonnen Stan en Cayn hun partij aan bord 3 en 4, wat de eerste ronde resulteerde in een 4-4 uitslag. De 2e ronde liepen de 2 tegen een 2-6 nederlaag op. Daarna was het team compleet en wonnen vervolgens 3 partijen. Twee met maar liefst 8-0 en één met 6-2. Deze tussensprint resulteerde in een 5e plaats in de eindrangschikking. Indien Winschoten vanaf het begin compleet zou zijn, hadden ze een 3e prijs in het vizier gehad. Desondanks werd door het welpenteam uitstekend gepresteerd. Het pupillenteam daarentegen bood elke wedstrijd goede tegenstand maar kwam uiteindelijk wat theoretische kennis tekort. De komende tijd zal hier op de training aandacht aan worden besteed, waardoor de achterstand wordt weggewerkt. In de damwereld zijn pupillen geboren in 2002, 2003 of 2004. Het pupillenteam van Winschoten is volgend jaar nog speelgerechtigd, waardoor ze nog kunnen groeien in sterkte. Omdat Damclub Winschoten nog maar 3 seizoenen bezig is met jeugddammen, beschikt het nog niet over een aspiranten- en juniorenteam.