Richard de Rooy kampioen huisdammers

Het jubileum damtoernooi in Veendam op maandag 28 december gaat de geschiedenisboeken in als een geslaagd evenement. Ter gelegenheid van het 90 jarig bestaan van Damclub Veendam (1926 – 2016) kon een trotse voorzitter Bé Brakels uit Ter-Apelkanaal ruim 40 dammers verwelkomen in buurthuis “De Leegte”. De deelnemers werden onderverdeeld in hoofdklasse, 1e klasse, 2e klasse, huisdammers en een jeugdgroep. De senioren werkten in kwartetten 3 partijen af, onder een speeltempo van 1 uur per partij.
Algeheel kampioen werd Alexei Domchev van Hijken DTC. De 33-jarige Richard de Rooy uit Wedde wist met een 100% score de titel bij de huisdammers te pakken. Clubgenoot Gerco Lubberink uit Winschoten kon in de hoofdklasse geen indruk maken. De 13 jeugdspelers begonnen daarentegen in 2 groepen. Na een rondtoernooi speelden de nrs. 1 uit elke groep om de kampioensbeker enz. Wouter Sosef van HDC uit Hoogeveen pakte hier de titel na winst tegen plaatsgenoot Stef Schep.

“Hofleverancier”
Damclub Winschoten was met 12 dammers afgereisd naar de jubilerende vereniging en leverde hiermede de grootste afvaardiging. De jeugd was door de toernooileiding in twee groepen verdeeld, waarna een zg. rondtoernooi werd afgewerkt. Daarna gingen de nrs. 1 uit elke groep op voor het kampioenschap de nrs. 2 voor de plaatsen 3 en 4 enzovoort. Doordat de wedstrijd Thymen van Prooijen tegen Julian Emmelkamp eindigde in een puntendeling, kwamen ze beide op de 11e stek. Kyra van Driel en Julian Emmelkamp komen uit Heiligerlee, de overige clubgenoten uit Winschoten. Bij de prijsuitreiking ontvingen de Wouter, Stef en Lisa een beker en de overige dammers een medaille.

Eindstand 1. Wouter Sosef         HDC Hoogeveen
2. Stef Schep    HDC Hoogeveen