Nipte 5 – 3 zege Damclub Winschoten tegen Damclub Pekela

Dinsdagavond 10 januari is in het gebouw van SV Bovenburen in Winschoten de 4e ronde in de viertallen competitie van de Oost Groninger Dambond (OGD) afgewerkt. Het viertal van Damclub Winschoten zegevierde in deze streekderby met 5 – 3 tegen Damclub Pekela. Voor Winschoten wonnen Jan Starke en Marchinus Mulder, aangevuld met een puntendeling van Jacob de Groot. De andere wedstrijd Meeden 2 – Veendam 2 eindigde maandagavond in een 5 – 3 zege voor de thuisploeg. Met deze resultaten is Meeden 2 koploper geworden in de eerste klasse op de voet gevolgd door Winschoten. Veendam 2 is gezakt naar de 3e plaats en Pekela staat na 4 wedstrijden op 1 wedstrijdpunt. Voor de 6e ronde staan op het programma maandag 6 februari Meeden 2 – Winschoten en dinsdag 7 februari Veendam 2 – Pekela

Stand 1e klasse OGD
1. Meeden 2 4 – 6 18 bp
2. Winschoten 4 – 5 17 bp
3. Veendam 2 4 – 4 16 bp
4. Pekela 4 – 1 13 bp

Gedetailleerde uitslag
DC Winschoten DC Pekela
1. Frans de Groot – Bé Brakels 0 – 2
2. Jacob de Groot – Gerard Tebbenhof 1 – 1
3. Marchinus Mulder – Bert Begeman 2 – 0
4. Jan Starke – Hemmo Jager 2 – 0
5 – 3

Wedstrijdverloop
Jan Starke zette Winschoten op voorsprong met een zege tegen Hemmo Jager. Daarna voegde Marchinus Mulder daar 2 punten aan toe met een gedegen overwinning tegen Bert Begeman. Na deze 4 – 0 voorsprong kwam Pekela terug na winst van Bé Brakels tegen Frans de Groot. Achteraf bleek dit een ingecalculeerde nederlaag, ware het niet dat Frans de Groot uitstekend partij gaf, met duidelijk kansen voor een beter resultaat. De topscoorder in de eerste klasse moest namelijk alles uit de kast halen voor de zege. De tussenstand was toen 4 – 2. Tenslotte kwam Jacob de Groot remise overeen met Gerard Tebbenhof wat de eindstand op 5 – 3 bracht.

9e ronde 2e klasse A KNDB

In de 10 tallen competitie van de KNDB gaat het team van Damclub Winschoten zaterdag 21 januari voor de “uitwedstrijd” naar Surhuisterveen om tegen de plaatselijke damclub Troch Tinken Sterk (TTS) te spelen. De “thuiswedstrijd” van afgelopen zaterdag tegen het Provinciaal Gronings Tiental” is wegens weersomstandigheden verschoven naar zaterdag 11 februari. Een week eerder op zaterdag 4 februari komt Damgenootschap Het Noorden 2 naar Winschoten.