Onderlinge competitie

Dinsdag 15 mei gaven 18 leden van de beginnersgroep van Damclub Winschoten acte de préséance in het gebouw van SV Bovenburen aan de Tromplaan 86.

Uitslagen
Wim Wersterbeek – Richard de Rooy 0 – 2
Mirjam Venema – Sten Doddema 0 – 2
Anke Sijbesma – Tjerk Loots 2 – 0
Grieko Kruijer – Jamey Loots 2 – 0
Geert Lubberink – Hermann Loots 1 – 1
Evert van Leeuwen – Harrie Molthoop 0 – 2
Dana van Schaagen – Demi Peters 0 – 2
Richard de Rooy – Danny Krasnice 2 – 0

Daarnaast werkte Geert Lubberink nog een simultaan af tegen Dana van Schaagen, Demi Peters en Hermann Loots.

Provinciaal Kampioenschap sneldammen voor jeugdspelers
Vrijdagmiddag 18 mei wordt in het Kostverlorenkwartier in de Groningse wijk Kostverloren het Provinciaal Gronings Kampioenschap sneldammen afgewerkt in de categorieën welpen, pupillen, aspiranten en junioren. Met een speeltempo van “Fischer 5 + 5 worden in elke groep minimaal 7 ronden “Zwitsers systeem” afgewerkt. De organisatie berust bij Damgenootschap Het Noorden uit Groningen. De deelnemers kunnen komen bij de Provinciaal Groningse Dambond (PGD) aangesloten verenigingen, met een jeugdafdeling in de gelederen. Dat zijn momenteel damclub Roden/Leek, DV Warffum, Het Noorden uit Groningen en Damclub Winschoten. De kampioenen plaatsen zich voor het NK sneldammen op zaterdag 9 juni in het Nationaal Denksportcentrum “Den Hommel” in Utrecht. In de welpencategorie is tevens de nr. twee gerechtigd deel te nemen.

Dag van het Park
Zondag 20 mei staat Winschoten in het teken van de “Dag van het Park”. In tegenstelling tot voorgaande jaren dient nu het Stadspark als decor. Vaste deelnemer is tegenwoordig Damclub Winschoten om de damsport te promoten. Dat gebeurt met het grote demonstratiebord van 3 bij 3 meter, daarnaast staat een kraam met “gewone damborden” om in alle rust een partijtje te kunnen spelen.

Pinky de pinguïn
Dammascotte Pinky geeft zondag 20 mei acte de préséance op de Dag van het Park.
Deze vrolijk ogende pinguïn met een buik als dambord komt langs om het dammen te promoten. Begin deze eeuw heeft de Koninklijke Nederlandse Dambond (KNDB) Pinky in het leven geroepen om op deze evenementen meer aandacht te vragen voor het dammen.