Drie diploma’s uitgereikt aan jeugdleden Damclub Winschoten

15 en 16 mei zijn drie jeugdleden van Damclub Winschoten geslaagd voor hun damdiploma. Dat waren Lina Ammi uit Bad Nieuweschans die met het Van der Wal examen haar eerste diploma bemachtigde. Nickey Loots uit Winschoten en Edo Edens uit Nieuw Beerta slaagden beide voor “Wiersma zwart” het derde diploma in een reeks van 11 exemplaren. Nickey is reeds begonnen met “Sijbrands wit”. Het examen voor Van der Wal behandeld de grondbeginselen van het dammen met name de spelregels, zoals meerslag gaat voor, damslag gaat niet voor. Bij een combinatie wordt eerst de slag uitgevoerd en daarna pas de schijven verwijderen. Het slaan, zowel voor als achteruit is verplicht. Het belangrijkste is hoe het dambord neergelegd wordt (met een donker vakje linksonder) Doel van het dammen is de schijven van de tegenstander veroveren of vastzetten. Na het Van der Wal diploma gaat elk diploma geleidelijk wat dieper in de theoretische kennis. Daarnaast is Dylarius Stoter uit Bad Nieuweschans bezig met het proefexamen “Wiersma wit” en heeft de 11- jarige Janick Lanting met succes het proefexamen voor “Sijbrands zwart” doorlopen. Daarmee kan Janick 22 mei op voor het examen “Sijbrands zwart”. Onderhand zijn twee jeugdleden van Damclub Winschoten, namelijk Demi Peters en Janick Lanting beide uit Bad Nieuweschans bezig met “Rozenburg”. Tenslotte gaat Jamey Loots beginnen aan het proefexamen “Wiersma zwart”.