Diplomadammen in Winschoten

Dinsdag 9 en woensdag 10 april werden in het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten maar liefst drie damdiploma’s uitgereikt, namelijk aan Boudewijn uit Winschoten, Dylano Stoter uit Bad Nieuweschans en Nickey Loots uit Winschoten. Dylano beet het spits af met het “Wiersma zwart” diploma. Daarna mocht Nickey het “Sijbrands wit” diploma in ontvangst nemen. Tenslotte slaagde Boudewijn woensdagmiddag met vlag en wimpel voor zijn eerste “Van der Wal” diploma. Sinds jaar en dag worden nieuwe jeugdleden bij Damclub Winschoten opgeleid voor één van de 9 damdiploma’s. Het begint allemaal met het Van der Wal damdiploma, waarbij in deze cursus de grondbeginselen van het dammen de revue passeren. Dan komen in eerste instantie alle spelregels langs. Na deze basisopleiding komt het “Wiersma diploma” gevolgd door “Sijbrands”. Daarna kunnen de liefhebbers nog op voor “Rozenburg”, “Springer” en “Hoogland”. Genoemde diploma’s zijn overigens allemaal vernoemd naar Nederlandse ex-wereldkampioenen. Na Van der Wal gaat de damcursus stapje voor stapje verder in de theorie. Dan moeten we bijvoorbeeld denken aan de vele standaardcombinaties, opbouw van een dampartij, streefstanden, offeren, forcing, stille zet, tussenlopen, plakker en tenslotte in het eindspel de vangstelling. Daarnaast is er natuurlijk ruimte voor oefenpartijtjes om het geleerde in praktijk te brengen. De Van der Wal cursus bestaat uit één deel, de daaropvolgende in een wit en zwart gedeelte. De diploma’s werden na afloop uitgereikt door de voorzitter Harrie Molthoop.