Damclub Winschoten naar eeuwfeest Provinciaal Groninger Dambond (PGD) in Warffum

Zaterdag 29 juni staat Het Hogeland College (HHC) in Warffum in het teken van het 100 jarig jubileum van de Provinciaal Groningse Dambond (PGD). Het bestuur heeft daarom een wedstrijd voor viertallen uitgeschreven waarbij, afhankelijk van de deelname, vooraf het speeltempo wordt bepaald. Waarschijnlijk worden 7 ronden “Zwitsers systeem” gespeeld. Daarnaast kunnen dammers onder de 600 KNDB ratingpunten, zich inschrijven voor een individueel toernooi. Hierbij wordt een onderscheidt gemaakt tussen jeugd en senioren, die dan in een aparte groepen hun partijen afwerken.

Oprichtingsvergadering 1919
Bij de oprichtingsvergadering op 6 juni 1919 in café Emmelkamp in Stad waren aanwezig: Damgenootschap Het Noorden uit Groningen, Damclub Oldambt uit Nieuwwolda,
Houdt Stand Hoogezand, DOS Den Ham, Het uiterste Noorden het latere Fivelgo Appingedam en OG Middelstum. 26 juni 1919 was het dan zover de dat PGD gestalte kreeg.
De eeuweling heeft momenteel nog Damgenootschap Het Noorden uit Groningen,
OG Middelstum, Roden/Leek, Provinciaal Gronings Tiental (PGT) uit Delfzijl, DV Warffum en Damclub Winschoten onder haar hoede. Overigens de overkoepelde KNDB werd opgericht in 1911.

Damclub Winschoten
Zaterdagmorgen reizen een 10 tal liefhebbers van Damclub Winschoten af naar Het Hogeland College en nemen sowieso met een viertal deel, de overige deelnemers worden ingeschreven in de individuele klasse van deze jubileumversie.