CBS Annewieke 2 uit Scheemda kampioen 8e scholendamtoernooi in district Oost Groningen

Woensdagmiddag 12 februari is de finale van het 8e scholendamtoernooi voor basisschoolleerlingen in het district Oost Groningen afgewerkt in het gebouw van S.V. Bovenburen in Winschoten. Het viertal van CBS Annewieke 2 uit Scheemda werd hierbij ongeslagen kampioen, goede tweede werd het team van CBS Maranatha uit Winschoten en het team van OBS Theo Thijssenschool uit Nieuwe Pekela legde beslag op een keurige 3e plaats. De viertallen van zowel CBS Annewieke 2 als CBS Maranatha plaatsen zich voor het Provinciaal Gronings kampioenschap dammen op zaterdag 14 maart in Het Hogeland College in Warffum.

Finale scholendamtoernooi
Voorzitter Evert van Leeuwen van Damclub Winschoten kon klokslag half twee 7 teams verwelkomen in de grote zaal van de Bovenburen die in een zogenaamd rondtoernooi 7 ronden afwerkten. In zijn speech liet Evert vooraf nog enkele belangrijke tips de revue passeren, om de partijen tot een goed einde te brengen. Daarna konden de teams van start in deze viertallen competitie. Naar mate de middag vorderde waren de teams goed tegen elkaar opgewassen. Ongeslagen kampioen met 13 punten werd uiteindelijk het team van CBS Annewieke 2 uit Scheemda. Alleen tegen de nummer 2 CBS Maranatha uit Winschoten werd het een 4 – 4 gelijkspel. Goede 3e werd het team van OBS Theo Thijssenschool uit Nieuwe Pekela. De bezetting van de tweede plaats werd met twee bordpunten beslist in het voordeel van CBS Maranatha. Het kampioensteam bestond uit Derk, Jasper, Arjen en Jorien.
Het team van CBS Maranatha werd gevormd door Charlotte, Lorenzo, Lotte en Finn. Het viertal van de Theo Thijssenschool bestond uit Ayrton, Nazmye, Guido en Eva. In de staart van het klassement was het dringen. De dummy niet meegerekend zat tussen de nummer 4 t/m 7 slechts één punt verschil.

Eindstand 8e scholendamtoernooi
1. CBS Annewieke 2 Scheemda 7 – 13 37 bordpunten
2. CBS Maranatha Winschoten 7 – 9 26 bp
3. OBS Theo Thijssenschool Nieuwe Pekela 7 – 9 24 bp
4. CBS Mons Sinaï Heiligerlee 7 – 7 23 bp
5. OBS De Tweemaster 1 Winschoten 7 – 6 21 bp
6. CBS Annewieke 1 Scheemda 7 – 6 19 bp
7. OBS De Tweemaster 2 Winschoten 7 – 6 18 bp
8. Dummy 7 – 0 00 bp

Dubbel
De grootste verrassing op dit toernooi was CBS Annewieke uit Scheemda die bij zowel de welpen, groep 4 t/m 6 (2 weken geleden in dezelfde locatie) als groep 7/8 de titel voor zich opeiste.

Persoonlijke titel
Alle deelnemers werden door Evert van Leeuwen uitgenodigd deel te nemen aan het persoonlijk kampioenschap voor basisschoolleerlingen op woensdagmiddag 26 februari 2020. Dit staat overigens gepland in dezelfde accommodatie. Hierbij staat de inschrijving open voor zowel de welpen groep 4 t/m 6 als de pupillen groep 7/8. Ook hier worden in beide categorieën de nummer 1 t/m 3 beloond met een beker en de overige deelnemers ontvangen een medaille.

Organisatie Damclub Winschoten
Tenslotte was de organisatie in handen van Damclub Winschoten, waarbij de crew bestond uit Evert van Leeuwen, Harrie Molthoop, Jan Starke, Han Tuenter. Harrie, Jan en Han fungeerden hierbij tevens als “tafelarbiter”.